DOT چیست؟!





لاستیک های من چند ساله هستند؟

کلمه ی DOT مخففDepartment Of Transportation  می باشد. انجمن حمل و نقل آمریکا استاندارد هایی را برای تولید کنندگان لاستیک تنظیم کرده است. این استانداردها به شکل علائم اختصاری و یک سری شماره روی دیواره ی تایر نوشته شده اند. خیلی از مصرف کنندگان به اشتباه فکر می کنند که این نوشته ها شماره ی سریال لاستیک هستند. در واقع این اعداد و حروف شناسایی نشانگر ویژگی های لاستیک مثل: شاخص ظرفیت بار لاستیک، تاریخ تولید تایر ، سایز تایر و از این قبیل اطلاعات می باشند.

اولین و مهمترین سوالی که در مورد لاستیک مطرح می شود، تاریخ تولید آن است. مثل همه ی کالاها و اجناس لاستیک هم تاریخ تولید و انقضای مشخصی دارد. وقتی طول عمر آن به سر برسد دیگر نباید از آن استفاده کرد. تفاوتی که شاید لاستیک با دیگر کالاها داشته باشد در این است که فقط تاریخ تولید دارد. تاریخ DOT به شما می گوید که آیا باید نگران سن لاستیک های خود باشید یا خیر ؟ این مقاله به شما کمک می کند تا تاریخ تولید لاستیک خود را بیابید و متوجه شوید که چگونهسن لاستیک را بر اساس کد  DOT کنترل می کنند.

تاریخDOT  در تایر چیست؟

برای پیدا کردن سن لاستیک های خود ، باید کد DOT را در لاستیک مشاهده کنید.این نماد نشان دهنده مطابقت سازنده تایر با استانداردهای ایمنی اداره حمل و نقل ایالات متحده و اداره امنیت ملی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) است.این کد به شما می گوید که چه کسی لاستیک را تولید کرده است ، کجا ساخته شده است و سایر اطلاعات مربوط به آن. 

از کجا متوجه شویم که لاستیک تولید چه تاریخی است؟!

به راحتی ! روی دیواره ی جانبی لاستیک کلمه ی DOT نوشته شده است که روبروی آن یک عدد ۴ رقمی درج شده است. به عنوان مثال ۱۵۱۶ یعنی اینکه این لاستیک برای هفته ی پانزدهم سال ۲۰۱۶ می باشد. دو عدد سمت چپ مربوط به هفته و دو عدد سمت راست مربوط به سال تولید است.


چرا باید نگران کدDOT  در تایر باشیم ؟

این که شما لاستیک های جدید می خرید به این معنا نیست که آنها به تازگی ساخته شده اندممکن است مدتی طول بکشد تا لاستیک ها پس از ارسال از سازنده به خرده فروشان تایر برسندبررسی کد تاریخ DOT تایرها به شما می گوید که آنها چه زمانی ساخته شده اند. توجه داشته باشید که ممکن است کد DOT تایر شما در همان سالی که لاستیک را خریداری کرده اید نباشد و این اصلاً نگران کننده نیست. چگونگی نگهداری و انبار کردن لاستیک ها توسط فروشندگان ، به گونه ای که تایرها را در معرض شرایط آب و هوایی فصلی قرار ندهند ، مکانهای ذخیره سازی آنها خنک باشد و تابش آفتاب به طور مستقیم بر روی آنها نتابد ، از هرگونه پیری یا آسیب زودرس به تایر جلوگیری می کندشرایط نامناسب انبار کردن لاستیک ، باعث از بین رفتن تایر می شود ، بنابراین درست که تاریخ تولید تایر تا اندازه ای مهم است اما باید بدانید که شرایط نگهداری آن توسط فروشندگان مهم تر است و باید مطمئن شوید که لاستیک هایی که خریداری کرده اید به درستی انبار شده اند.  

عمر مفید لاستیک ؟

انجمن های مختلف صنعت تایر در سراسر جهان ، عمر مفید لاستیک ها را بین پنج تا ده سال اعلام کرده اند. اما امروزه با تغییر تکنولوژی ، مواد اولیه و ترکیبات بیشتر در تولید تایر برای افزایش عمر لاستیک و کاهش سایش تایر وجود دارد. میشلن بزرگترین تولید کننده لاستیک نیز در این باره مقاله ای منتشر کرده است با نام اینکه تایرها موز نیستند ! و بهتر است حتما نگاهی به آن بیاندازید.

طبق تحقیقات انجام شده رانندگان به طور متوسط ​​سالانه 15000 مایل (24000 کیلومتر) را طی می کنند و لاستیک ها معمولاً باید هر 3 یا 4 سال یکبار تعویض شوند. این امر در صورتی صادق است که مراقبت و نگهداری مناسب از تایرها صورت گیرد.  از نظر قانونی ، هنگامی که عمق آج به کمتر از 1.6 میلی متر می رسد ، باید لاستیک های خود را تعویض کنید. علاوه بر این ، توصیه می شود لاستیک های تابستانی را در 3 میلی متر و لاستیک های زمستانی را در عمق آج 4 میلی متر تغییر دهید. این امر لاستیک های شما را در سطح ایمنی و بهینه نگه می دارد.  

مهم نیست سن لاستیک ها هنگام خرید چقدر است ، مهمترین جنبه ایمنی لاستیک ها نگهداری و بررسی منظم آنها است. از آنجا که شرایط سرویس و نگهداری تایر در فروشندگان و افراد مختلف بسیار متفاوت است ، پیش بینی دقیق عمر هر تایر بر اساس سن آن امکان پذیر نیست. به همین دلیل ، هنگام خرید تایر بر اساس کد DOT آن محدودیت خاصی وجود ندارد.

باورهای غلط رایج در مورد سن تایر

نماد DOT نشان می دهد که تایر توسط وزارت حمل و نقل تأیید شده است تا به طور قانونی در جاده استفاده شود. ممکن است شنیده باشید که فقط باید لاستیک هایی را خریداری کنید که در سال جاری تولید شده اند. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، اغلب این مورد در مورد لاستیک ها صدق نمی کند ، زیرا رسیدن تایر از کارخانه تولیدکننده به دست فروشندگان به زمان نیاز دارد و تا زمانی که لاستیک ها به درستی انبار شده باشند ، حتی اگر چند سال از عمر آنها گذشته باشد نیز در وضعیت خوب و عالی خواهند بود.

انبار کردن مناسب ، عمر تایر را افزایش می دهد

هنگامی که لاستیک ها به درستی انبار می شوند و در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی محافظت می شوند ، به آرامی پیر می شوند و از بین می روند. اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک اعلام کرده است که هیچ راهی برای تعیین تاریخ "زمان تمام شدن لاستیک ها" وجود ندارد. عوامل زیادی بر سن واقعی تایر تأثیر می گذارند.

خرده فروشان تایر برای کمک به افزایش طول عمر یک تایر باید از لاستیک ها در برابر اشعه ماوراء بنفش یا دمای بیش از حد محافظت کنند ،لاستیک ها را در مکانی خنک و خشک نگه دارند تا از خراب شدن جلوگیری شود، رطوبت را که می تواند لاستیک ها را به خطر بیندازد ، از بین ببرند. هنگام کاهش دما ، از یخ زدن لاستیک ها جلوگیری کنند

سفید شدن ترک های لاستیکی ممکن است نشانه آسیب UV و گرما باشد که این علائم مسائلی نیستند که معمولاً در لاستیک های جدید مشاهده شوند.

سوالات متداول در مورد سن لاستیک

آیا لاستیک ها با افزایش سن سخت می شوند؟ بله ، لاستیک با گذشت زمان سخت می شود زیرا لاستیک خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این امر صرف نظر از میزان استفاده شما از لاستیک در طول سالها اتفاق می افتد.

آیا تاریخ قطعی برای تعویض لاستیک من وجود دارد؟ هر لاستیکی دارای روز تولد است.با این حال ، از آنجا که برخی از لاستیک ها از نظر فنی تا یک دهه پس از تولید ناامن می شوند، بهترین توصیه این است که لاستیک خود را توسط یک متخصص بررسی کنید تا مطمئن شوید برای ادامه رانندگی ایمن است.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0