بلبرینگ ماشین و علل خرابی آن




بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

مکانیک شما ، به شما می گوید نیاز به تعویض بلبرینگ چرخ دارید. این به چه معناست؟! بلبرینگ در هر چرخی که شما تصور کنید وجود دارد. از چرخ دوچرخه بگیرید تا چرخ هواپیما. بلبرینگ ها در اصل بال برینگ و یک سری فلزهای توپی شکل هستند که در حلقه ای دایره ای شکل دورتادور قرارمی گیرند. وظیفه ی اصلی بلبرینگ تسهیل کردن چرخش هر نوع چرخ می باشد که علاوه بر آن اصطکاک بین دو سطح را نیز کاهش داده و در نهایت باعث کمتر شدن صدای چرخش نیز می شود. در حقیقت وجود بلبرینگ در چرخ سبب نرمی چرخش می شود.

خرابی بلبرینگ علائمی دارد. یکی از این علائم اصلی ایجاد لرزش و صدا در چرخ است. زنگ زدگی، ساییدگی وآب بندی نادرست روان کاری ناقص از جمله مشکلات بلبرینگ است. تشخیص خرابی ومشکل بلبرینگ به عهده ی مکانیک متخصص است. رولبرینگ نیز یکی از انواع بلبرینگ ها می باشد. با این تفاوت که حالتی غلتکی داشته و قادر به تحمل فشار بیشتری می باشد. وظیفه اصلی بلبرینگ در سه قسمتی که در زیر به آن اشاره می کنیم ، تقسیم می شود.

- کمک به انتقال قدرت بین قطعات

بلبرینگ شرایط چرخش برخی قطعات را روی هم فراهم می اورد و از ایجاد اصطکاک در انتقال نیرو نیز جلوگیری می کند.

- جلوگیری از ایجاد اصطکاک

بلبرینگ از صطکاک قطعات جلوگیری می کند و مانع از هدر رفتن انرژی تحت تاثیر گرما می شود.

- پیشگیری از سایش قطعات و سطوح

به کمک بلبرینگ از ایجاد خوردگی بین قطعات جلوگیری می شود و قطعات دچار آسیب نمی شوند.

بلبرینگ ماشین

بلبرینگ یکی از پر اهمیت ترین قطعات چرخ های خودرو است که اگر دچار مشکل یا خرابی شود، باعث بروز مشکلاتی برای سرنشینان خودرو می شود. در واقع مشکلات رایجی که پیرامون خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد می شوند عبارتند از:
1: قفل شدن چرخ ها که باعث ساییدگی لاستیک می شود.
2: لق زدن چرخ ها که باعث فشار آمدن بر روی رینگ و تاب بر داشتن رینگ می شود.
3: در رفتن چرخ که می تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.

بلبرینگ ماشین

راه های جلوگیری از خرابی ناگهانی بلبرینگ

نکاتی که بهتر است به آنها دقت بیشتری کنیم تا از بروز ناگهانی خرابی بلبرینگ خودرویتان تا حد امکان جلوگیری به عمل آورید:
1: سعی کنید بر روی دست انداز ها سرعت خودرو را کم کنید. عبور با سرعت بالا از روی دست اندازها موجب خورد شدن بلبرینگ می شود.
2: در انتخاب جنس بلبرینگ دقت کافی نمایید. دارا نبودن کیفیت مناسب ، می تواند یکی از علل خرابی زودتر از موعد بلبرینگ خودرویتان باشد.
نکته: توصیه می شود هر 5000 کیلومتر با بالا بردن خودرو روی جک با چرخاندن چرخ ها و حصول اطمینان از چرخش نرم و بی صدا از سلامت بلبرینگ چرخ اطمینان حاصل نمایید. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خورد کرده است.

 

بلبرینگ ماشین

علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ

دو نشانه مهم برای اینکه متوجه شویم بلبرینگ دچار خرابی شده است وجود دارد، یکی لرزش فرمان در هنگام رانندگی و دومین موردی که قابل اطمینان تر می باشد، صدایی است که از چرخ به گوش میرسد که تا حدی ناهنجاروغیر متعارف است. در واقع این صدا مانند این است که چیزی به چرخ گیر کرده و با تند تر شدن سرعت خودرو، ریتم صدا هم تند تر می شود.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0