با اجزا و موادی که تایر از آن ساخته می شود ، آشنا شوید.




اجزا و مواد تشکیل دهنده تایر 

تایرها حاوی ترکیبات لاستیکی و مواد مختلفی هستند ، تا در مقابل شرایط مختلف جاده ای و آب و هوایی مقاومت خود را حفظ کنند و همچنین انتظار می رود  تایرها با حفظ عملکرد اساسی و ویژگی های ایمنی ، هزاران کیلومتر مسیر را طی کنند. در ساختار تایر از مواد شیمیایی و طبیعی زیادی استفاده می شود که هر یک در عملکرد تایر نقشی را ایفا می کنند . ما  در این مقاله با توضیحات کامل و همچنین بر روی اشکالی که برای شما ارائه شده است به شما خواهیم گفت که یک تایر از چه اجزایی تشکیل شده است.

اجزای ساخت تایر

Body Ply 

صفحه ای تقویتی که از یک لایه مواد لاستیکی و همچنین یک لایه مواد پارچه ای از جنس : پنبه ، نایلون ، ریون ، پلی استر و ... تشکیل شده است . این صفحه فشار زیاد را مهار می کند و همچنین قدرت و انعطاف لاستیک را بهبود می بخشد.

طوقه ( بید ) 

وجود طوقه (بید) در ساخت تایر تضمین می کند که از هوای داخل تایر محافظت خواهد کرد.

تسمه ها

تسمه ها پایداری و مقاومت ناحیه آج لاستیک را بیشتر می کنند.

Innerliner 

یک ترکیب لاستیکی است که برای حفظ فشار در داخل تایر استفاده می شود.

Sidewall (دیواره ی جانبی تایر)

دیواره جانبی ترکیبی از لاستیک است که برای پوشاندن بدنه در کناره های لاستیک استفاده می شود و از آسیب آن در جاده محافظت می کند.

آج تایر 

ترکیب لاستیکی آج و الگوی آج که باعث چسبندگی و کشش تایر در سطوح می شود.

ترکیبات لاستیک

مواد لاستیکی طبیعی ویژگی های عملکردی خاصی را برای تایرها فراهم می کنند ، به خصوص برای مقاومت در برابر سایش ، پارگی و فرسودگی بسیار مناسب هستند.

  1. پلیمرهای مصنوعی
    دو پلیمر اصلی لاستیک مصنوعی که در ساخت تایر استفاده می شود ، پلیمر لاستیکی بوتادین و پلیمر لاستیکی استایرن بوتادین است. این پلیمرهای لاستیکی در ترکیب با لاستیک های طبیعی استفاده می شوند. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این پلیمرهای لاستیکی هر یک عملکرد متفاوتی در تایر مانند : مقاومت غلطشی ، سایش و چسبندگی را تعیین می کند.
    نکته مهم دیگر در پلیمر لاستیک مصنوعی ، لاستیک پلی ایزوبوتیلن هالوژنه است که معمولاً به عنوان لاستیک هالوبوتیل شناخته می شود. این مواد باعث نفوذ ناپذیری Innerliner می شود که به پر باد بودن لاستیک کمک می کند.
  2.  فولاد 
    از سیم فولادی در تسمه های لاستیک استفاده می شود . تسمه های زیر آج باعث سفت شدن پوشش لاستیک و بهبود عملکرد سایش و فرمانپذیری تایر می شوند.
  3. پارچه 

پارچه ی موجود در لاستیک از انواع مختلفی است که لاستیک را تقویت می کند. ریسمان های پارچه ای باعث پایداری بیشتر شده و به تحمل وزن خودرو نیز کمک می کنندجنس این ریسمان های پارچه ای از پلی استر ، ریون ، نایلون و آرامید است. از آنها برای ساختن لایه های لاستیک در تایرهای سواری استفاده می شود.  آنها به عنوان مواد تقویت کننده اصلی در پوشش تایر عمل می کنند و همچنین به لاستیک کمک می کنند تا شکل ظاهری و استقامت خود را در شرایط مختلف جاده ای حفظ کنند.

  1. پرکننده ها (کربن سیاه ، سیلیکا غیرشفاف )
    کربن سیاه و سیلیکا پر کننده هایی هستند که لاستیک را تقویت می کنند . این مواد باعث بهبود در پارگی ، چسبندگی و سایش می شوند . همچنین وجود سیلیکا در تایر مقاومت غلطشی را نیز بهبود می بخشد.
  2. آنتی اکسیدان ها 
    آنتی اکسیدان ها به حفظ لاستیک ناشی از ترمزگیری پایین بر اثر دما و اکسیژن کمک می کنند.
  3. آنتی ازونانت 
    از ماده آنتی ازونانت برای کاهش تاثیرات مخرب گاز ازن بر روی سطح تایر استفاده می شود.
    7- سیستم های پخت (گوگرد ، زینک اکسید)
    گوگرد و زینک اکسید ، عناصر اساسی برای تبدیل لاستیک به یک ماده جامد در هنگام پخت هستند. سیستم های پخت باعث می شوند که دما و حرارت در داخل لاستیک کاهش پیدا کند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0