روشهای کنترل عمق آج لاستیک




روشهای کنترل عمق آج لاستیک

یکی از مهم ترین معیارهای تشخیص یک لاستیک نو از کهنه عمق آج آن می باشد. همانطور که قبلا هم درمورد آج لاستیک و اهمیت آن به دفعات صحبت کردیم، میدانیم که آج لاستیک نقش اساسی در ایجاد چسبندگی تایردارد. ضرورت چسبندگی مناسب لاستیک را بیشتر در روزهای بارانی و برفی متوجه می شویم. اگر لاستیک چسبندگی کمی داشته باشد ترمز گیری بسیار خطرناک می شود به خصوص در روزهای بارانی و برفی. به غیر از چسبندگی، طرح گل یا همان طرح آج لاستیک در عملکرد آن بسیار تعیین کننده است. برای مثال طرح گل لاستیک زمستانی با لاستیک چهار فصل متفاوت است. پس این طرح آج است که نوع کاربری لاستیک را تعیین می کند. عمق آج لاستیک نباید کمتر از 1.6 میلیمتر باشد. درصورتی که عمق آج به این عدد رسیده باشد هرچه سریعتر لاستیک باید تعویض گردد.

روشهای تشخیص عمق آج :

1.دستگاه عمق سنج

همانطور که در تصویر زیر می بینید این دستگاه یک سری دارد که شکل سوزن است. این سری را درون یکی از شیارهای لاستیک میکنید. عمق آج روی بدنه ی دستگاه ظاهر می شود. به این عدد توجه ویژه داشته باشید.


2.خط تعویض لاستیک

لاستیک های جدید دارای خط تعویض یا همان "شاخص های سایش آج" هستند. در لا به لای طرح آج در قسمت های فرورفته، برآمدگی هایی پل مانند میبینیم که از سطح آج پایین تر است و وقتی که سطح آج با این شاخص های سایش هم سطح شوند، زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.


3. از طریق روش سکه ای

یک سکه ۱۰۰ تومانی زرد رنگ طرح جدید را به طوری که عدد ۱۰۰۰ به سمت شما باشد، در لا به لای آج لاستیک فرو کنید. اگر قسمتی از تاریخ ضرب سکه مثلا ۱۳۹۰ مشخص شد، لاستیک باید سریعا تعویض شود و رانندگی با این تایرها خطرناک است. اگر عبارت " ریال " به طور کامل مشخص باشد باید در اولین فرصت لاستیکها را تعویض کنید. اگر قسمتی از آج لاستیک، حتی قسمت کوچکی از عبارت "ریال" را نیز پوشانده باشد هنوز زمان تعویض لاستیک فرا نرسیده است.


 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0