روش محاسبه مصرف بنزین خودرو




چگونه مصرف بنزین را محاسبه کنیم ؟

در کشورهای زیادی به دلیل بالا بودن قیمت انرژی و سوخت ، این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان مصرف سوخت و بنزین خودرو به عوامل زیادی همچون: افزایش و کاهش ناگهانی سرعت، شتاب رانندگی، ترافیک، بار خودرو و تعداد سرنشینان، کیفیت سوخت و بنزین مصرفی، استفاده از کولر و بخاری ، باد لاستیک و همچنین وضعیت موتور خودروی شما بستگی دارد.
اطلاع داشتن از مصرف سوخت فقط جنبه ی اقتصادی ندارد ، شما با انجام اینکار از سلامت خودروی خود نیز اطمینان حاصل می کنید. پس یکی از روش های اطمینان از سلامت موتور و خودرو، ثبت میزان مصرف سوخت در زمان‌های مختلف است. به عبارتی انتظار می‌رود میزان مصرف سوخت در مسیرهای مشابه و با شرایط یکسان، تقریباً ثابت بماند. در اینجا درباره ی چگونگی محاسبه ی بنزین و همچنین روش هایی جهت کاهش مصرف سوخت و بنزین خودرو صحبت می کنیم .

چگونه مصرف سوخت را حساب کنیم ؟

دستگاه های دیاگ و نمایشگرهای هوشمند براساس بار موتور و میزان پاشش سوخت در لحظه می توانند میزان دقیق مصرف سوخت را نمایش دهند. اما اگر به این دستگاه ها دسترسی ندارید می توانید با یکی از روش های مهم، آسان و کاربردی محاسبه مصرف سوخت آشنا شوید.
برای محاسبه میزان سوخت مصرفی، ابتدا باک خودرو را کامل پر کنید. سپس از قسمت کیلومتر شمار، کیلومتر فعلی خودرو را یادداشت نمایید. به عنوان مثال فرض کنید باک اتومبیل شما ظرفیت ۵۰ لیتر بنزین را دارد، پس شما ابتدا ۵۰ لیتر بنزین می‌زنیم و سپس عدد کیلومتر شمار را که فرضاً عدد ۱۰,۰۰۰ را نشان می دهد یادداشت می‌کنیم. پس از چند روز که مجدد قصد پر کردن باک را داشتید، قبل از سوخت رسانی (پر کردن باک) در پمپ بنزین کیلومتر شمار جدید را یادداشت کنید و سپس اقدام به پر کردن کامل باک نمایید. از آنجایی که شما با باک صفر (بدون سوخت) به پمپ بنزین نرفته‌اید و حتماً مقداری سوخت از قبل در باک‌تان بوده، بنابراین لازم است میزان سوخت اضافه شده را هم یادداشت کنید. به عبارتی چند لیتر بنزین زده اید آن را بنویسید. در ادامه ی مثال فرض کنید، زمانی که ما وارد پمپ بنزین شدیم کیلومتر شمار عدد ۱۰,۵۰۱ را نشان می دهد و همچنین ما ۴۳ لیتر بنزین زده‌ایم.

الان باید کیلومتر طی شده فعلی (۱۰,۵۰۱) را از عدد یادداشت شده قبلی (۱۰,۰۰۰) کم کنید که با این کار مسافت طی شده خودرو به دست می‌آید.

  • مسافت طی شده بین دو مرتبه سوخت گیری ۵۰۱ = ۱۰,۰۰۰ – ۱۰,۵۰۱

  • حالا باید مقدار لیتر بنزین اضافه شده به باک (۴۳) را در ۱۰۰ ضرب کنید و تقسیم بر مسافت طی شده نمایید.

  • عدد بدست آمده مصرف خودرو شما در ۱۰۰ کیلومتر را نشان می دهد.

۸/۵۸ معرف مصرف سوخت اتومبیل ما در ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد را در دفترچه ای به همراه تاریخ یادداشت می‌کنیم تا در آینده بتوانیم با اعداد بدست آمده بعدی مقایسه کنیم و اگر با افزایش چشمگیر مصرف سوخت مواجه شدیم، ممکن است نیاز به مراجعه به مکانیک داشته باشیم.

هر خودرو بسته به نوع موتور، وزن و طراحی، مصرف سوخت داخل شهر و بیرون شهر، استاندارد مشخصی دارد که این اعداد در مشخصات فنی هر خودرو قید شده است. اگر از مشخصات فنی خودروی خود اطلاع ندارید، کافی است به وب سایت سازنده مراجعه کنید و اعداد بدست آمده خود را با متوسط کارخانه مقایسه نمایید.

بیان این نکته هم لازم است که مصرف سوخت تاکسی‌ها نسبت به خودروهای شخصی بیشتر می‌باشد چون عموماً تاکسی‌ها در ترافیک روزانه ساعت‌های زیادی را سپری می‌کنند. با این حال یادداشت برداشتن از مصرف سوخت به صورت مداوم و منظم، می تواند استاندارد خاص تاکسی‌ها را نیز برای رانندگان مشخص کند.

می توانید کیلومتر طی شده را با صفر کردن مسافت سنج که در بالای کیلومتر شمار قرار دارد، نیز محاسبه کنید.

چگونگی کاهش مصرف سوخت

بعضی از خودروها به جهت حجم موتور و مشخصات دیگر از ابتدا مصرف سوخت بالایی دارند که در دفترچه راهنمای انها نیز درج شده است . پس بخش بسیار عمده ای از مصرف بالای سوخت خودرو بستگی به موتور ان دارد. عوامل دیگری بر افزایش مصرف سوخت موثر اند که در ادامه به آنها و چگونگی کاهش مصرف سوخت می پردازیم.

  1. با سرعت استاندارد و مطمئنه حرکت کنید. کم و زیاد کردن ناگهانی سرعت یکی از عواملی است که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می گردد.
  2. روشن بودن موتور خودرو هنگام توقف
  3. استفاده از روغن موتور مناسب و مرغوب
  4. برداشتن پا از روی پدال ترمز در هنگام توقف خودرو
  5. تنظیم موتور منظم موتور خودرو
  6. تنظیم فرمان
  7. چک کردن باد تایر ( کم یا زیاد بودن باد لاستیک علاوه بر اینکه باعث سایش لاستیک شما می گردد ، مصرف سوخت خودروی شما را نیز به طوری چشمگیری افزایش می دهد)
  8. ترمزگیری و شتاب سریع
  9. بررسی سالم بودن درب باک بنزین
  10. بررسی فیلتر بنزین و تعویض آن
  11. وزن خودرو ( هر چقدر وزن خودرو بیشتر باشد مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می کند)

با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد و محاسبه ی بنزین خود ، می توانید مصرف سوخت خود را کاهش دهید و علاوه بر اینکه در هزینه های خود صرفه جویی می کنید ، آسیب کمتری نیز به محیط زیس وارد می کنید.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0