میزان چسبندگی و انواع تایرها




تایرها قطعات پیچیده یک وسیله نقلیه هستند. ممکن است همه آنها شبیه به هم به نظر برسند، اما هر نوع تایر به طور متفاوتی بر عملکرد کلی خودرو و ایمنی تأثیر می گذارد. کشش و چسبندگی تایر یکی از جنبه های ساخت و آزمایش تایر است که اطلاعاتی در مورد توانایی تایر برای عملکرد در جاده ارائه می دهد. به عنوان مثال، محققان، مهندسان و طراحان، لاستیک‌ها را از نظر چسبندگی بر روی سطوح مرطوب و خشک آزمایش می‌کنند تا تعادل بین عملکرد، طول عمر و سواری کلی تایر را بیابند. راههای مختلفی برای تست کردن، اندازه گیری و ثبت شاخصِ قدرت چنگ زنی تایرها وجود دارد. تعدادی از این آزمایشات در واقع قدرت چنگ زنی لاستیکها در جاده های خشک و مرطوب را می سنجند.

چرا چسبندگی لاستیک مهم است؟

تایرها مسئول انتقال انرژی وسیله نقلیه به سطح جاده و فرآیند حرکت خودرو رو به جلو هستند و هرچه چسبندگی بهتر باشد، رانندگی بهتری در پیش است. چسبندگی لاستیک بر روی توانایی و عملکرد تایرها در شرایط خشک و مرطوب تاثیر بسزایی دارند، زیرا برخی از آج‌ها و ترکیبات در خشکی بهتر عمل می‌کنند و برخی دیگر در شرایط مرطوب و زمستانی عملکرد بهتری دارند. کشش و چسبندگی لاستیک تاثیر زیادی در عملکرد لاستیک­ها دارند. تولیدکنندگان تایر و آزمایش‌کنندگان از وسایل نقلیه آزمایشی ثابت برای تعیین قابلیت و قدرت آن ها استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم چسبندگی لاستیک خود را بدیهی می دانند و فکر می کنند که همه لاستیک ها کشش و چسبندگی یکسانی دارند. حقیقت این است که همه لاستیک ها در شرایط یکسان ساخته نشده اند. طراحان تایر، لاستیک های مختلفی را برای محیط­های مختلف رانندگی و شرایط آب و هوایی مختلف می سازند. برای مثال، لاستیک‌های آفرود و خارج از جاده برای قابلیت کشش عالی در تمام زمین ساخته شده‌اند، همچنین سایر لاستیک‌ها به رانندگان امکان می‌دهند راحت‌تر در بزرگراه‌ها حرکت کنند.

انواع چسبندگی لاستیک

  • چسبندگی در جاده خشک

روش‌های مختلفی برای تست، اندازه‌گیری و ثبت کشش لاستیک وجود دارد. یک سری آزمایش ها هستند که کشش و چسبندگی خشک را تعیین می کند. چسبندگی خشک معیاری برای سنجش قابلیت کشش و چسبندگی تایر بر روی سطوح خشک است. چسبندگی خشک ارتباط زیادی با ترکیبی دارد که برای ساخت تایر استفاده می شود. لاستیک هایی که دارای بهترین کشش و چسبندگی خشک هستند اغلب دارای ترکیبات آج نرم تری می باشند.  در ارزیابی‌های چسبندگی همچنین ساختار تایر مورد آزمایش قرار میگیرد، استحکام دیواره جانبی، انعطاف‌پذیری ، ترمز و شتاب و ... از جمله این آزمایش ها هستند که عملکرد چسبندگی خشک را تعیین می کند.

  • چسبندگی در جاده مرطوب  

چسبندگی مرطوب لاستیک را روی سطوح مرطوب و خیس اندازه گیری می کنند. نکته کلیدی در آزمایش چسبندگی مرطوب طراحی آج است. در چسبندگی مرطوب آج ها دارای شیارهای عمیقی هستند که آب را از زیر لاستیک خارج می کنند و در نتیجه کشش بهتری در در جاده های مرطوب و بارانی ایجاد می کنند. این شیارها مانع از تشکیل یک لایه آب در زیر لاستیک ها در حین رانندگی می شوند.

وقتی مجموعه‌ای از لاستیک‌ها را انتخاب می‌کنید که دارای امتیاز چسبندگی خوب در سطوح مرطوب می باشند، شانس بیشتری برای اجتناب از هیدروپلنینگ و لغزش لاستیک نیز در اختیار دارید.

ترکیبات آج تایر و طرح گل

ترکیبات آج موادی هستند که طراحان در قسمتی از تایر که با جاده در ارتباط است، قرار می دهند. این مواد برای تعیین کشش و چسبندگی خشک مهم هستند. الگوی آج و طرح گل می تواند بر انعطاف پذیری تایر در برابر جاده تأثیر بگذارد. در هر صورت ترکیبات آج و الگوی طرح گل از عوامل مهم کشش و چسبندگی در جاده های مرطوب و خشک می باشند و نوع لاستیک مورد نیاز تا حد زیادی به آب و هوا و شرایط جاده ای بستگی دارد.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0