چهار چشمی رانندگی کنید!




چهار چشمی رانندگی کنید!

تصادف میتواند از عوامل مختلفی ناشی شود. ولی در هر حالت دو عامل اصلی دخیل هستند. یکی انسان و دیگری ماشین. که طبق آمار تصادفات، اولین عامل یعنی انسان درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. پس اشتباهات ما انسانها خیلی اوقات عامل ایجاد کننده ی تصادف است. دروحله ی دوم هم نواقص فنی خودرو باعث ایجاد تصادف است. حالا با هم چند عامل را میخواهیم بررسی کنیم.

1.حواس پرتی

امان از بی دقتی! آخرین باری که پشت ماشین غذا خوردین کی بوده؟ و یا اخرین باری که در حال صحبت با تلفن همراه بودین؟! قول میدهم که همه ی ما شاید روزانه یکی یا دو تا از این عادات بد رانندگی را داریم. این عامل اولین عامل تصادفات و از مهم تر اشتباهات انسانی است. هنگامی که خسته هستید به هیچ عنوان رانندگی نکنید. وقتی فکر شما درگیراست یا زمانی که ذهنتان خسته است کاملا واضح است که نمیتوانید واکنش مناسبی داشته باشید.

2.سرعت بالا

خیلی از رانندگان فکر میکنند که جاده به صورت اختصاصی برای آنهاست. پس پا را روی پدال گاز گذاشته و ویراژ میدهند. وقتی ماشین شتاب میگیرد کنترل کردنش به مراتب سخت تر میشود و راننده فرصت کافی برای واکنش نشان دادن نسبت به خطر نخواهد داشت.

3.شرایط آب و هوایی نامناسب

در فصول بارانی یا برفی و یا حتی در زمان یخبندان رانندگی بسیار ریسکی میشود. راننده باید دقت و توجهش به جاده را دو برابر کند. یکی از اصلی ترین عوامل در اینجا لاستیک ها هستند. به همین علت است که ما انواع مختلفی از لاستیک مثل زمستانی، تابستانی، چهار فصل و ... داریم. اگر لاستیک خودرو شما قدرت آب پراکنی یا اصطلاحا چنگ زنی مناسبی نداشته باشد، خودرو به راحتی لیز خورده و از مسیر خودش منحرف میشود. پس یک انتخاب درست میتواند به شما کمک کند تا رانندگی ای ایمن و بدون استرس را در این شرایط آب و هوایی تجربه کنید.

4.رانندگی در شب

بر خلاف رانندگی در روز که همه جا روشن است و همه چیز واضح، رانندگی در شب شرایطی متفاوت دارد. راننده در شب دید محدودی دارد. حالا شما تصور کنید که در خیابانی که کم نور است در حال رانندگی هستید که ناگهان فردی با لباس مشکی جلوی ماشین می آید. در این شرایط اگر سرعت بالایی داشته باشید و یا دقت لازم را نداشته باشید، نتیجه مشخص است. پس همه ی قوانین رانندگی در ارتباط با هم معنا پیدا میکنند و مکمل یکدیگرند.

5.تغییر لاین ناگهانی

بعضی افراد دقیقه نودی هستند. یعنی دقیقا لحظه ی آخر تصمیم میگیرند که مثلا این خروجی را میخواهند بپیچند. متاسفانه خیلی موقع ها شاهد وقوع این دسته از تصادفات در بزرگراه ها هستیم. پس بهتر است که همیشه اول بدانیم مقصدمان کجاست و مسیر رسیدن به آنجا را هم قبل حرکت بررسی کنیم تا دیگر مجبور به تصمیم گیری های آنی نشویم.

6.ترکیدگی لاستیک

اصطلاح ترکیدن لاستیک (تایر) توسط رانندگان بسیار استفاده میشود. ترکیدن لاستیک (تایر) در واقع اتفاقیست که در آن لاستیک (تایر) فشار هوای درون خود را از دست میدهد. در حالی که عموما فرض میشود که ترکیدن لاستیک(تایر) ناشی از باد زیاد درون لاستیک(تایر) میباشد. اضافه بار، ضربه ی شدید، برش بزرگ و یا سوراخ شدن باعث میشود تا لاستیک (تایر) باد خود را به آرامی از دست دهد و در نهایت به اصطلاح میترکد.هر چه ماشین بزرگتر و سنگین تر باشد ترکیدگی لاستیک خطرناک تر خواهد بود.

7.عدم توجه به چراغها و تابلوهای راهنمایی رانندگی

به درستی به همه ی ما آموزش داده شده است که هر کدام از رنگهای مختلف چراغ راهنمایی چه معنایی دارند. ولی در عمل انگار رانندگان فقط چراغ سبز و قرمز را می شناسند. در بسیاری از موارد رد کردن چراغ زرد حوادث بسیار ناگواروغیر قابل جبرانی را به وجود می آورد. عدم توجه به تابلوها نیز یکی دیگر از بی دقتی هایی است که ما عمدا یا سهوا مرتکب آن میشویم. متاسفانه هنوز فرهنگ غلط ورود ممنوع رفتن در ایران از بین نرفته است.

کلام آخر اینکه، ما باید فرهنگ رانندگی غلط را اصلاح کنیم و این کار را باید از خودمان شروع کنیم.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0