لاستیک سایز پهن بهتر است یا لاستیک سایز استاندارد ؟




مزایا و معایب لاستیک پهن

در پهن یا نازک‌ تر شدن یک لاستیک باید به شناسه ای که نشانگر سایز استاندارد لاستیک است توجه کرد. این شناسه روی لاستیک درج شده است که به اصطلاح به آنDOT  می گوییم. برای مثال سایز استاندارد پژو 206 ، 185/65/14 می باشد. حالا اگر بخواهیم این اندازه را پهن کنیم 205/60/14 را باید روی خودرو نصب کنیم. این کار مزایا و معایب خودش را دارد. آیا می دانستید که لاستیک های باریک و پهن هر کدام نه تنها در ظاهر خودرو، بلکه بر عملکرد آنها نیز تأثیر می گذارند؟ در اینجا ما به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا لاستیک های پهن تر بهتر هستند؟ اخیراً ، بسیاری از دارندگان خودرو  لاستیک های پهن را به لاستیک های باریک ترجیح می دهند زیرا معتقدند که پهن بودن لاستیک از جنبه های مختلفی برای تایر بهتر است و فکر می کنند لاستیک های سایز بزرگ تجربه رانندگی را بهبود می بخشند و برخی دیگر نیز آن را برای ظاهر بهتر آن دوست دارند .

مزایای لاستیک پهن

چنگ زنی و چسبندگی بهتر لاستیک در جاده خشک

اساساً یکی از دو عامل باد (فشار) بیشتر یا سطح تماس گسترده تر با جاده می توانند باعث چسبندگی بهتر تایر شوند. به این ترتیب ، لاستیک های عریض چنگ زنی و چسبندگی بهتری در جاده های خشک دارند ، زیرا قطعاً منطقه تماس گسترده تری را برای شما به ارمغان می آورند. اما باید بدانید که افزایش سطح تماس باعث وارد شدن نیروی کمتری به سطح و بالعکس می شود و به هیچ وجه نمی توانید هر دو گزینه را همزمان با هم داشته باشید. بنابراین ، لاستیک های باریک نیز می توانند چسبندگی خوبی داشته باشند زیرا فشار بیشتری در هر اینچ مربع ایجاد می کنند و می توان گفت هر نوع لاستیک مزایای خاص خود را دارد ، در نتیجه ، لاستیکی متناسب با نوع خودرو ، جاده ها و مناطقی که در آن رانندگی می کنید تهیه کنید.

بهبود عملکرد لاستیک 

لاستیک های پهن تر در جاده های پر پیچ و خم عملکرد بهتری را ارائه می دهند و دلیل عمده آن داشتن سطح تماس بیشتر با جاده است. یکی از دلایل عملکرد بهتر این موع تایر در پیچ ها داشتن دیواره های جانبی محکم تر است.

ترمزگیری عالی لاستیک

استفاده از لاستیک های پهن تر باعث می شود تا خودرو در هنگام حرکت در جاده ، تماس و چسبندگی بهتری داشته باشد. بنابراین ، این عمل باعث کاهش مسافت ترمزگیری ، به ویژه در جاده های خشک می شود و سیستم ترمزگیری بهتری را به شما ارائه می دهد.

ظاهر زیبای لاستیک 

مزیت دیگر پهن شدن لاستیک ها این است که به خودروی شما ظاهری اسپرت تر و زیباتر می بخشد. امروزه، بسیاری از دارندگان خودروهای اسپرت، لاستیک های پهن تری را دوست دارند زیرا مطمئناً بر ظاهر خودرو خودرو آنها تاثیر خوبی می گذارد.

تا به اینجا آیا لاستیک های پهن تر بهتر هستند؟ در واقع ، همه چیز با مزایا و معایب خاص خود همراه است ، بنابراین لاستیک های پهن تر معایب خود را دارند که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم.

معایب لاستیک پهن

افزایش مصرف سوخت لاستیک پهن نسبت به لاستیک باریک

به طور کلی می توان گفت هرچه اصطکاک کمتری در خودرو ایجاد شود ، نیاز به فرمانپذیری کمتری نیز دارد و در نتیجه در این بین سوخت کمتری نیز مصرف می شود. لاستیک های پهن مصرف سوخت را افزایش می دهند ، زیرا اصطکاک بیشتری ایجاد می کنند.  علاوه بر این ، لاستیک های پهن و بزرگ سنگین تر بوده که باعث افزایش فشار به قطعات انتقال نیرو می‌شوند و این نیز باعث مصرف سوخت بیشتر می گردد. در نتیجه لاستیک های باریک گزینه بهتری خواهند بود زیرا با تولید اصطکاک بسیار کمتری ، مصرف سوخت را کاهش می دهند.

شتاب کم لاستیک

لاستیک های پهن سنگین تر بوده و در نتیجه ، وزن بیشتری به خودرو می افزایند و باعث کاهش شتاب خودرو می گردد .لاستیک های پهن با داشتن سطح تماس بیشتر، نه تنها سرعت را کاهش می دهند بلکه باعث هدایت سخت سیستم فرمان و هندلینگ ضعیف خودرو می شوند و از طرف دیگر ، خودرو با لاستیک های پهن تر ، پس از هر چرخش تند زمان بیشتری برای هدایت ، یا بازگشت به مرکز نیاز دارد.

چسبندگی کمتر لاستیک پهن در جاده های خیس

لاستیک های پهن صرفا در سطوح خشک چسبندگی خوبی دارند یعنی با لغزنده و خیس بودن مسیر و افزایش بیش از حد پهنای تایر باعث دشوارتر شدن خروج آب از بین آج‌های لاستیک شده و چسبندگی‌ را به شدت کاهش می‌ دهد.

افزایش فرسودگی لاستیک 

با مواردی که در بالا ذکر شد ، مطمئناً لاستیک های پهن سریعتر از لاستیک های باریک فرسوده می شوند. به عنوان مثال ، لاستیک های پهن فشار بیشتری به ترمز وارد می کنند و باعث می شوند سیستم ترمز شما بیشتر کار کند. بنابراین ، این تایر ها زودتر فرسوده می شوند.

خطای سرعت سنج و سیستم ایمنی خودرو 

با پهن کردن لاستیک های خود ، اجزای استاندارد خودرو خود را تغییر می دهید. بنابراین، فناوری های دیگر خودرو که با توجه به اصول اولیه طراحی شده اند، مانند: سرعت سنج ، سیستم کمک ترمز (EBD)  و ABS یا کنترل کننده کشش همگی در هنگام اعلام و هشدار دچار خطا گردند.

گران بودن لاستیک پهن

بدیهی است که ساخت تایرهای بزرگ هزینه بیشتری خواهند داشت. بنابراین ، نصب آن نیز هزینه بیشتری دارد. در نتیجه لاستیک های پهن نیز در مقایسه با لاستیک های باریک گران تر بوده و در بازار نیز کمتر یافت می گردد.

بعد از مطالعه موارد گفته شده در این مقاله به نظر شما لاستیک پهن بهتر است یا لاستیک فابریک ؟

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

محمد اصلاحی

در تاریخ 1401/08/02

نسبت به بقیه سایت ها کامل و قانع کننده بود ممنون از شما

پاسخ هایپرتایر:

با سلام، ممنون از همراهی شما

مقایسه 0