تفاوت خودروهای AWD و 4WD




تفاوت خودروهای AWD و 4WD

با نسخه ی قدیمی این سیستم یعنی 4WD  یا همان 4*4 شروع میکنیم. در این مدل وسیله ی نقلیه قدرت از موتور به طور مساوی به محور جلو و عقب خودرو وارد میشود. همین قدرت به چرخها اعمال میشود و در نهایت باعث چرخش چرخها و حرکت اتومبیل میشود. در این سیستم یک جعبه دنده ی کوچک وجود دارد که متصل به جعبه دنده ی اصلی است. وظیفه ی این جعبه دنده انتقال نیرو به چرخهای جلو است. پس یعنی این کار به واسطه ی آن جعبه دنده صورت میگیرد. این مدل سیستم از مدلهای ابتدایی و مکانیکی می باشد. بعدها این سیستم ارتقا پیدا کرد. در سیستم های جدید 4WD به جای آن جعبه دنده که نقش واسطه ای داشت، دکمه ای در نظر گرفته شده است. این دکمه خودرو را چهارچرخ محرک میکند. از این سیستم بیشتر در خودروهای شاسی بلند استفاده میشود.

 

 hypertire               

      

حالا برویم سراغ سیستم های AWD  که مخفف (All Wheel Drive) میباشد. در این سیستم نیروی موتور به طور دائم و بدون نیاز به دکمه یا واسطه ای به چهار چرخ منتقل میشود. ولی با این تفاوت که بجای ارسال نیروی مساوی به چرخ‌ها، در این سیستم با بهره گیری از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته و سنسورهای نظارتی، نیرو به مقدار نیاز بین چرخ‌های خودرو تقسیم می‌شود. مثلا در یک جاده ی لغزنده همه ی چرخهای شما به یک نیرو برای حرکت و مانور دادن نیازمند نیستند و خودروی شما نیروهای متفاوتی را مطلبد. در واقع کار اصلی این سیستم جدید تشخیص مقدار قدرت و نیروی مورد نیاز چرخها میباشد. به طور خلاصه، بر خلاف سیستم های WD4  این سیستم ها کاملا کامپیوتری کنترل میشوند.

 

hypertire


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0