ECU چیست؟




ECU  در خودرو چیست؟

ECU مخففElectronic Control Unit) ) است که معادل فارسی آن واحد کنترل الکترونیک است. واحد کنترل الکترونیکیECU) ) یک دستگاه کوچک در داخل یک وسیله نقلیه است که یک یا چند سیستم الکتریکی را در آن وسیله نقلیه کنترل می کند. به تعبیری ساده تر ECU  همان کامپیوتر ماشین می باشد که در خودروهای انژکتوری از آن استفاده میشود. این سیستم کامپیوتری دارای سنسورهایی است که دائما در حال بررسی عملکرد خودرو شما هستند و به باتری ماشین متصل می گردند. هرچه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، حساسیت این سیستم نیز بیشتر می شود. سنسورهایی که موجود هستند، عبارتند از: سنسور وضعیت دریچه گاز TPS)، سنسور دمای آب، CTS، سنسور ضربه و ... ). از قابلیت های اصلی این سیستم باید به نظارت آن بر کارکرد خودرو و نمایش آن برای راننده اشاره کرد. به عنوان مثال: نمایش میزان متوسط سوخت ماشین، باد لاستیک، باز یا بسته بودن درهای خودرو و این قبیل فعالیت ها بر عهده ی این سیستم کامپیوتری است. این سیستم کامپیوتری مانند دیگر سیستم ها دارای حافظه ی موقت و دائم می باشد. اگر ECU به درستی تنظیم باشد، می تواند عملکرد ماشین را به خوبی افزایش دهد. موثرترین روش ارتقا ECU با استفاده از یک ماژول تعویضی یا اتصال دیاگ برای بروز کردن نرم افزار ECU خودرو صورت می پذیرد.

ECU چه کاری انجام می دهد؟

اساساً ECU موتور تزریق سوخت و در موتورهای بنزینی زمان جرقه را برای احتراق آن کنترل می کند. این موقعیت داخلی موتور را با استفاده از سنسور موقعیت میل لنگ تعیین می کند تا انژکتورها و سیستم احتراق دقیقاً در زمان صحیح فعال شوند.

موتور احتراق داخلی در اصل یک پمپ باد بزرگ است که با استفاده از سوخت خود را تغذیه می کند. وقتی هوا جذب می شود ، باید سوخت کافی برای ایجاد نیرو برای پایداری عملکرد موتور و در عین حال داشتن مقدار مفید برای حرکت خودرو در مواقع مورد نیاز فراهم شود. این ترکیب هوا و سوخت "مخلوط" نامیده می شود.

مخلوط بیش از حد و موتور گاز کامل است ، موتور قادر به تغذیه خود یا خودرو نخواهد بود. نه تنها مقدار مخلوط مهم است ، بلکه نسبت آن مخلوط باید درست باشد. سوخت زیاد - اکسیژن بسیار کم ، احتراق را زیاد و هدر می دهد. همچنین سوخت بسیار کم و اکسیژن زیاد احتراق را کند و ضعیف می کند. تنها راه برای انجام دادن این الزامات ، واگذار کردن کنترل موتور به ECU ، واحد کنترل موتور است. ECU وظیفه کنترل تزریق سوخت ، احتراق و لوازم جانبی موتور را با استفاده از معادلات و جداول عددی ذخیره شده به صورت دیجیتالی دارد.

  1. مدیریت دقیق سوخت

هنگام تصمیم گیری نسبت صحیح مخلوط ، ECU باید با متغیرهای زیادی از جمله: دمای موتور/ مایع خنک کننده، دمای هوا، دمای سوخت، کیفیت سوخت، فشار هوا، راندمان پمپاژ موتور و... برخورد کند.

  1. کامل کردن احتراق

از آنجایی که موتور خودرو بیشتر زمان خود را در قسمت دریچه گاز می گذراند ، ECU بر حداکثر کارایی در این زمینه تمرکز می کند.

ECU چگونه کار می کند؟

یک واحد کنترل الکترونیکی از یک یا چند قسمت خودرو ورودی دریافت می کند و از این اطلاعات برای انجام اقدامات در صورت نیاز استفاده می کند. به عنوان مثال: ECU کیسه هوا، اطلاعات را از سنسورهای تصادف و سنسورهای صندلی دریافت می کند. هنگام تصادف ، ECU بسته به محل نشستن مسافران تصمیم می گیرد کیسه های هوای خود را باز کند. سپس به محرک ها می گوید که آنها را مستقر کنند و محرک ها با استفاده از سوپاپ ، انژکتور یا رله ، سیگنال الکتریکی را به مقدار فیزیکی مورد نیاز تبدیل می کنند.

 وسایل نقلیه ممکن است دارای بیش از 100 ECU باشند که علاوه بر عملکردهای ضروری مانند عملکرد موتور و فرمان پذیری ، ویژگی های راحتی و امنیتی مانند صندلی های و استفاده از کیسه هوا را کنترل می کنند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0