مقاومت چرخشی ( Rolling Resistance)




مقاومت چرخشی یا همان مقاومت اصطکاکی به معنای نیروی مقاومت لاستیک هنگام حرکت روی یک سطح می باشد. اگر نگاه دقیقی به تایرهای نصب شده روی خودرو بیندازید متوجه خواهید شد که کاملاً گرد نیستند. زیر تایر نصب شده یک بخش صاف و تخت شکل میگیرد که با سطح جاده تماس پیدا می‌کند.

مقاومت غلتشی لاستیک رابطه مستقیمی با مقدار سوخت مصرفی خودرو دارد، هرچه مقاومت غلتشی بیشتر باشد، انرژی بیشتری برای غلبه بر آن مورد نیاز است. افزایش 30 درصدی مقاومت غلتشی بین 3 تا 5 درصد مصرف بیش از حد سوخت را ایجاد می کند.

خم شدن لاستیک ها در حین چرخش باعث می شود اصطکاک بین مولکول ها از انرژی به گرما تبدیل شود. این اتفاق که به عنوان پدیده هیسترزیس شناخته می شود، از عامل های اصلی مقاومت غلتشی در تایر است. طرح آج و مواد استفاده در تایر نقش موثری در انرژی اتلافی هیسترزیس دارد. از دیگر عناصر موثر بر مقاومت غلتشی می توانیم به فشار لاستیک اشاره کنیم. با پایین بودن باد لاستیک، سطح تماس تایر با جاده افزیش پیدا می کند و مقاومت غلتشی تایر بیشتر می شود.

گاهی اوقات سازندگان تایر عددی به اسم مضرب اصطحکاک چرخشی (CRF) روی تایرها می‌نویسند. با استفاده از این عدد می‌توانید انرژی جذب شده توسط تایر در هنگام حرکت را حساب کنید. CRF ارتباطی به میزان اصطحکاک تایر ندارد بلکه فقط برای محاسبه مقاومت چرخشی تایرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اصطحکاک، برابراست با CRF ضرب در وزن تایر.

با اینحال، اگر مقاومت غلتشی وجود نداشته باشد، تایرها به بر روی سطح زمین به جای چرخیدن، لیز می خوردند. بخشی از مقاومت غلتشی ناشی از اصطکاک منجر به ایجاد کشش و چسبندگی با زمین می شود که برای حفظ ایمنی و سلامتی ضروری می باشد. بنابراین هر لاستیکی به مقاومت غلتشی نیاز دارد اما به انرژی که از طریق گرما ایجاد شده و اتلاف می شود نیاز ندارد. می توانید با کاهش وزن خودرو و تراز صحیح چرخ های خودرو مقاومت غلتشی تایرهای خود را کاهش دهید.

لاستیک های با مقاومت غلتشی پایین به عنوان LRR (Low rolling resistance) نیز شناخته می شوند و گزینه عالی برای کاهش اتلاف انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت می باشد. در این تایرها با طراحی پیشرفته آج، کاهش وزن لاستیک و بهینه سازی ترکیبات استفاده در لاستیک مقاومت غلتشی به حداقل می رسد.

با خرید لاستیک هایی که مقاومت غلتشی کمی دارند، می توانید به محیط زیست نیز کمک کنید. با کاهش مقاومت غلتشی، مصرف سوخت نیز پایین می آید و گامی به سوی رانندگی دوستدار محیط زیست برمیدارید.   


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0