علت خرابی پلوس




پلوس چیست و علت خرابی آن چه می تواند باشد ؟

پلوس که واژه انگلیسی آن "Axle Shaft" است، وظیفه دارد تا نیرویی که از سوی دیفرانسیل‌ می‌آید را به چرخ ها منتقل کند و موجب حرکت آنها شود. به زبان ساده تر پلوس نقش اصلی در انتقال نیرو و چرخش تایرهای خودرو ا بر عهده دارد. این قطعه در خودرو نیرویی را که در موتور تولید می شود به گیربکس انتقال می دهد و بعد از آن به میله و عد به دیفرانسیل منتقل می کند و در انتها نیز دیفرانسیل نیرو را به چرخ ها انتقال داده و باعث حرکت آنها می گردد. جالب است بدانید که عملکرد این قطعه در خودروهای مدرن و خودروهای قدیمی متفاوت بوده ، به طوری که در خودروهای قدیمی پلوس ف انتقال نیرو را با ساچمه ها انجام می دهد ، اما در خودروهای مدرن و جدید این انتقال نیرو توسط سه شاخه صورت می گیرد. در خودروهای مدرن و جدید پلوس انتقال نیرو را با ضریب بیشتری به چرخ ها وارد می کند .

 

علل خرابی پلوس 

چه عواملی باعث خرابی پلوس می شود:

عواملی که در زیر بیان شده است هر کدام می توانند باعث خرابی پلوس گردند که باید به آنها دقت داشت و توجه کرد. 

- پاره شدن گردگیر ها را می توان به عنوان مهمترین علت خرابی پلوس دانست.
- رانندگی با دنده اشتباه
- چک نکردن اتصالات سرپلوس
- ترمز های بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی
- رها کردن ناصحیح کلاج و ضربه های ناگهانی به خودرو
- بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد
- روشن کردن خودرو با هل دادن
- بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
- حرکت خودرو در شرایط پیچ جاده‌ای و پیوسته
- عدم وجود واسکازین در گیربکس (قفل شدن دیفرانسیل و کله پلوس)
- بالانس نبودن میله پلوس
- نگهداری خودرو به شکل ناصحیح

علل خرابی پلوس

چگونه بفهمیم که پلوس خراب شده است ؟

ساده ترین روش فهمیدن و پی بردن به خرابی پلوس ها این است که اگر صدای تق تق است که شایع ترین صدایی می باشد که نشان از خرابی پلوس دارد و باید بدانید که این صدا بیشتر درهنگام دور زدن از سمت چرخ ها و لاستیک ها می آید و جالب است بدانید در هنگامی خرابی پلوس دنده عوض نمی شود و فقط فرمان می چرخد که آن نیز تاثیری در حرکت لاستیک ها ندارد . ضمن این که در صورت خرابی، اگر می خواهید بفهمید که سرپلوس کدام سمت خراب شده است باید فرمان را تا آخر به یک سمت بچرخانید و همان سمتی که صدای تق تق را شنیدید، همان سمت خراب شده است و باید دقت داشته باشید که با متوجه شدن خرابی آن در اولین فرصت به یک تعمیرگاه و متخصص مراجعه نمایید ، چرا که این آسیب می تواند به خودرو صمه وارد کرده و از همه خطرناک تر باعث ایجاد تصادف نیز گردد. بهتر است در سرویس های دوره ای خودرو به آنها نیز اهمیت دهید به این دلیل که با خراب شدن آنها امکان حرکت نخواهید داشت و خطرات زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. 

هنگام تعویض و تعمیر پلوس دقت داشته باشید از سیستم ترمز خودرو استفاده نکنید و حتما خودرو را در حالت خاموش نگه دارید و به این نکته نیز توجه کنید که قبل از جدا کردن پلوس از دیفرانسیل ، روغن دنده را تخلیه کنید. همانگونه که در بالا اشاره شد پلوس یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو است که به نگهداری و تعمیر آن باید بسیار توجه شود.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0