پاییز و رانندگی!




پاییز و رانندگی

فصل پاییز آمده است. خیلی زود باران های پاییزی هم شروع خواهد شد. رانندگی در هر آب و هوایی سبک و روش مخصوص به خودش را می طلبد. جالب است بدانید رانندگی در باران خیلی ریسکی تر و خطرناک تر از رانندگی در برف است. طبق آخرین آمار درصد تصادفات در باران بیشتر است. بر اساس این تحقیقات، 46 درصد از تصادفات در روزهای بارانی و 17 درصد از تصادفات در روزهای برفی رخ میدهد.

خب، حالا چگونه خودمان را برای رانندگی در باران آماده کنیم؟!  نکته ی اولی که باید به آن توجه کنیم، عمق آج لاستیک و طرح گل لاستیک است. ما اصطلاحی داریم به نام هیدروپلنینگ (hydroplaning) که این اصطلاح کاملا مرتبط با رانندگی در باران می باشد. هیدروپلنینگ اتفاقیست که در روزهای بارانی و بر روی جاده های خیس و مرطوب رخ میدهد. در واقع وقتی آب به درون شیارهای لاستیک نفوذ میکند و رانده نمیشود، لایه ای از آب بین سطح لاستیک و جاده به وجود می آید که باعث لغزیدن خودرو بر روی سطح جاده می شود و در نهایت ماشین از کنترل راننده خارج میشود. در جاده های بارانی لاستیک باید از چسبندگی مناسبی برخوردار باشد. چراکه یکی از اصلی ترین نکات ایمنی در حین رانندگی در جاده های مرطوب و خیس حفظ چسبندگی لاستیک ها با سطح جاده میباشد. پس همیشه قبل از این که آج لاستیک ماشینتان ساییده شود آن را تعویض کنید. از نشانه های آج لاستیک نامناسب ترمزگیری بد ماشین و لیز خوردن ماشین در باران است.

قبلا هم بارها در مورد اهمیت فشار باد لاستیک صحبت کردیم. در روزهای بارانی اهمیت این موضوع بیشتر هم می شود. تا به اینجا در مورد نقش و ویژگی های لاستیک در آب و هوای پاییزی صحبت کردیم. حالا یه یک سری از نکات کلی برای رانندگی در این شرایط اشاره می کنیم.

سرعت مجاز خود را رعایت کنید. آهسته برانید و عجله ای نداشته باشید. چراکه عدم رعایت سرعت مجاز قدرت مانور را از راننده می گیرد. مسئله ی دیگری که حتما باید به آن توجه کرد رعایت قانون 3 ثانیه است. قانون سه ثانیه به ما می گوید که چقدر فاصله باید با ماشین مقابل خود داشته باشیم. که در روزهای بارانی این فاصله به فاصله ی 5 ثانیه ای تبدیل میشود.

به هیچ عنوان در جاده های بارانی سبقت نگیرید. چرخش ناگهانی فرمان به هر طرف، کنترل ماشین را سخت میکند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0