لاستیک (تایر) تریلر ها




لاستیک تریلرها

لاستیک ماشین های سنگین مانند تریلر ها، برای حمل و جا به جایی بارهای سنگین در سفرهای طولانی طراحی شده اند. این لاستیک ها دارای دیواره های جانبی ضخیم تر و عرض آج باریک تر هستند و هنگامی که کنار لاستیک ماشین های معمولی قرار می گیرند، تشخیص آنها آسان تر می شود. سیم های فولادی ساختار اصلی داخلی لاستیک تریلر را تشکیل می دهند، لاستیک های تریلر را با نماد ST نشان داده و رینگ این نوع لاستیک ها بسیار بزرگ می باشد.  

قیمت لاستیک کامیون و تریلرها

اگر راننده تصمیم به بالا بردن تحمل وزن بار داشته باشد در این صورت اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود لاستیک های وسیله ی نقلیه است. با توجه به قیمت لاستیک کامیون و تریلرها نسبت به تایرهای خودروهای سواری ممکن است بعضی از افراد تریلرهای خود را به لاستیک های معمولی مجهز می کنند و متوجه تفاوت و اهمیت تایرهای تریلری نباشند.

ظرفیت تحمل بار و بکسل اولویت اصلی در ساخت تایر تریلر می باشد. همانطور که گفته شد این لاستیک ها از دیواره های جانبی سفت تر و طول آج کمتری برخوردار هستند. مواد تشکیل دهنده دیواره های جانبی لاستیک تریلر ضخیم تر از تایرهای سواری است. لاستیک‌های تریلر نیازی به چرخش سریع ندارند، بنابراین آج آنها بیشتر در وسط لاستیک متمرکز شده تا در حمل بارهای سنگین کمک کند. دو نوع لاستیک تریلر برای مقاومت در برابر تنش های ناشی از حمل بار سنگین طراحی شده اند.

نکته ی مهم این است که در تریلر ها همه ی لاستیک ها باید هم سایز باشند. هم سایز بودن لاستیک ها ایمنی راننده و بار ماشین را تضمین میکند.

تایر تریلر ها به دو صورت بایاس و رادیال در دسترس قرار دارند و هر کدام از مزیت های خاص خودشان بهره مند هستند.

لاستیک‌های تریلر رادیال: از طراحی اولیه مشابه با لاستیک های خودروهای معمولی برخوردار است همچنین عمر آج آنها نسبت به مدل های دیگر بیشتر است، از این رو برای حمل و نقل طولانی گزینه مناسب تری می باشد.

لاستیک های تریلر بایاس: به دلیل بهره مندی از روش ساخت متفاوت گزینه بهتری برای حمل بارهای سنگین به حساب می آیند، اما از عمر آج کوتاه تری نسبت به رادیال ها بهره مند هستند.

لاستیک های معمولی را با نماد P و لاستیک کامیون های سبک را با نماد LT نشان می دهند و هر دو در دسته تایرهای رادیال قرار دارند. این لاستیک ها برای اهداف متفاوتی نسبت به تریلرها طراحی شده اند. سه عامل مهم در ساخت لاستیک های خودرو وجود دارد:

  • شتاب: هنگام افزایش سرعت خودرو، لاستیک باید کشش مورد نیاز را ایجاد و تنش های ناشی از شتاب را تحمل کند.
  • ترمز: هنگام ترمزگیری، لاستیک فشار های وارد شده را تحمل کرده و خودرو را متوقف می کند.
  • چرخش: هنگام چرخش، آج و ساختار کلی لاستیک برای چسبندگی بهتر، تغییر شکل می دهد.

همانطور که گفته شده بود لاستیک های تریلر طراحی دیواره جانبی ضخیم تری دارند، هدف اول از این طراحی ظرفیت تحمل بار سنگین تر و هدف دوم، جلوگیری از تاب خوردن تریلرها هنگام حرکت در جاده و پیچ‌های با سرعت بالا است.

اگرچه تایرهای LT ممکن است به دلیل داشتن دیواره‌های جانبی ضخیم‌تر گزینه منطقی به نظر برسند، اما هنوز برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای تریلر طراحی نشده‌اند. ظرفیت باربری ذکر شده در لاستیک های LT بر اساس یک کامیون محاسبه شده است نه قاب یک تریلر. قاب های تریلر می توانند از مدلی به مدل دیگر بسیار متفاوت باشند. لاستیک های ST نیز با توجه به این موضوع ظرفیت تحمل بار خود را ذکر می کنند.

استفاده از لاستیک های معمولی به جای لاستیک تریلر، فشار و استرس زیادی را به تایر وارد می کند زیرا آج لاستیک به دلیل وزن بالایی که به آن وارد می شود، شروع به فرسایش غیرعادی می کند. از طرفی دیواره های نازک لاستیک نمی تواند از تاب خوردن تریلر جلوگیری کند و در این شرایط احتمال منفرج شدن تایر بالا می رود.

برعکس، استفاده از تایر تریلر در خوردوهای معمولی نیز ایده جالبی نمی باشد. لاستیک های خودرو از کشش و چسبندگی بیشتری برای پاسخ به پیچ های تند بهره می برند، در حالیکه تایرهای تریلر اینطور نیستند. پس استفاده از آنها می تواند خطر را به ویژه در سرعت های بالا افزایش دهد.


منبع: https://trailervalet.com

   


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0