انواع مختلف آج لاستیک





انواع آج لاستیک

آج بخشی از تایر است که با سطح جاده در تماس است و اگر نگاهی به لاستیک های مختلف موجود در بازار بیندازید ، تنوع زیادی در الگوهای آج آنها مشاهده خواهید کرد و برای خرید لاستیک ممکن است شما را به دردسر بیاندازد و  اما چرا آنهات متفاوت هستند؟ الگوی آج در هر تایر یک طراحی منحصربفرد است که چنگ زنی و چسبندگی تایر را در شایط خاص افزایش می دهد. تایرها دارای 4 نوع آج لاستیک هستند که در اینجا درباره عملکرد انواع گل لاستیک به طور جداگانه توضیح خواهیم داد.

  • آج تایر جهت دار:  مقاومت در برابر هیدروپلنینگ
  • آج لاستیک متقارن : رانندگی راحت و بی صدا ، ثبات در رانندگی و مقاومت غلطشی کم
  • آج لاستیک نامتقارن : فرمانپذیری عالی ، چسبندگی مناسب در شرایط بارانی
  • آج تایر جهت دار / متقارن: مقاوم در برابر هیدروپلنینگ و عملکرد عالی روی برف و گل

هر آج لاستیک دارای چهار قسمت تشکیل دهنده است:

  • نوارهای تشکیل دهنده بلوک های آج تایر .
  • شیار یا کانال های سراسر بین بلوک های آج تایر .
  • بلوک های آج ، بخشهای لاستیکی برجسته که با سطح جاده در تماس هستند.
  • شیارهای کوچک که در بلوک های آج قرار دارند .

نوارهای تشکیل دهنده از بلوک آج ، شیارها یا کانال های سراسری ، بلوک های آج و شیارهای کوچک به صورت منحصربفرد در کنار هم قرار می گیرند تا الگوی خاصی را تشکیل دهند و سروصدا را کاهش ، فرمانپذیری را بهبود ، چسبندگی را افزایش و سایش را کاهش دهند و این امر باعث می گردد تا تولیدکنندگان لاستیک برای رفع نیازهای خاص رانندگی مانند: ترمزگیری در جاده های بارانی ، فرمانپذیری در جاده خشک ، مقاومت در برابر آکواپلنینگ و چسبندگی بر روی جاده های یخی و برفی تایرهای از این الگوهای آج استفاده کنند.

چند مدل آج لاستیک وجود دارد؟

برای حفظ ایمنی و عملکرد مطلوب از الگوهای آج یکسان استفاده نمایید.

الگوی آج تایر جهت دار

یک تایر با الگوی آج جهت دار که فقط در یک جهت تایر قرار می گیرد و اغلب در تایرهای با کارآیی بالا و تایرهای زمستانی قابل مشاهده است. این الگوی آج V شکل در برابر هیدروپلنینگ در سرعت های بالا مقاوم بوده و همچنین دارای چسبندگی و فرمانپذیری عالی روی جاده های برفی و گلی است.

نکته ای که باید در مورد تایرهای با الگوی جهت دار به یاد داشته باشید این است که چرخش لاستیک کمی پیچیده تر می شود و فقط می توان آنها را جلو به عقب و عقب به جلو استفاده کرد که بر روی دیواره تایر با علامت پیکان نشان داده شده است و در صورت قرارگیری اشتباه باعث می شود که مزایای آج لاستیک بی فایده باشد.

می توانید جهت گیری صحیح را با استفاده از نشانگر پیکان چاپ شده بر روب دیواره کناری لاستیک مشاهده کنید.


الگوی آج لاستیک متقارن

متداول ترین نوع الگوی ، آج متقارن است که دارای آج ها وشیارهای یکسان می باشد. این نوع الگوی آج برای خودروهای سواری مناسب بوده که شانه کناری و خارجی متقارن می باشند. و دلیل آن سواری نرم و راحت و بی صدای آن است که سرنشینان تجربه می کنند. این نوع لاستیک دارای ثبات در رانندگی و کاهش مقاومت غلطشی است که باعث کاهش مصرف سوخت نیز می گردد. یکی از ویژگی های مهم این لاستیک طول عمر بالای آن است. لاستیک هایی با الگوهای متقارن بیشترین انعطاف پذیری را برای چرخش لاستیک در اختیار رانندگان قرار می دهند.


الگوی آج لاستیک نامتقارن

یک تایر با الگوی نامتقارن دارای دو طرح آج جداگانه است که بیشتر در تایرهای سواری مشاهده می شود. یکی در شانه داخلی و دیگری در شانه بیرونی تایر که هر دو هدفی مشخص را دنبال می کنند. آج دیواره داخلی وظیفه خروج آب و محافظت در برابر آکوپلانینگ یا هیدروپلنینگ (آب پیمایش) را بر عهده دارد. آج شانه خارجی لاستیک که دارای بلوک آج سخت تر برای داشتن دیواره جانبی مستحکم است تا در هنگام پیچیدن و رانندگی روی سطوح خشک ، چسبندگی بالا و بی صدایی را ارائه دهد. این الگوی آج دارای فرمانپذیری خوب ، پایداری در رانندگی در پیچ ها ، چنگ زنی عالی در جاده های بارانی و برفی است که مناسب برای خودروهای باعملکرد بالا و حرفه ای بسیار می باشد. جهت چرخش این نوع لاستیک نیز باید با چرخش مناسبی که توسط سازنده مشخص گردیده بر روی خودرو نصب شود.


آج تایر متقارن / جهت دار

این نوع لاستیک به گونه ای طراحی شده است که هم جهت دار و هم متقارن می باشد و بهترین نوع الگوی آج است. این آج دارای الگوی V شکل برای تخلیه آب بهتر و مقاومت در برابر آکواپلنینگ (آب پیمایش) و چسبندگی عالی در جاده های برفی و گلی را دارد و در سرعت های بالا از لغزش تایر و خودرو در این نوع جاده ها جلوگیری می کند. جهت چرخش این لاستیک نیز مانند الگوی آج جهت دار می باشد و طبق آن باید بر روی خودرو نصب شود.


از الگوهای آج یکسان استفاده کنید

هنگام خرید لاستیک های جدید ، حتماً از ترکیب انواع آج ، سایز یا برندهای مختلف لاستیک در یک خودرو خودداری کنید. برای داشتن بهترین نتیجه ، لاستیکی را تهیه کنید که از نظر شرایط اعلام شده در بالا یکسان باشند تا عملکرد خوب خودرو را حفظ کنند.

نکته دیگری که باید هنگام تعویض لاستیک به خاطر داشته باشید، تعویض یک جفت لاستیک ایمن تر از تعویض یک لاستیک است و به یاد داشته باشید که جدیدترین لاستیک ها باید در محور عقب و لاستیک هایی که تا حدی فرسوده هستند در محور جلو قرار بگیرند.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0