برچسب انرژی لاستیک




درباره ی برچسب انرژی لاستیک بیشتر بدانیم

برچسب انرژی برچسبی است که روی محصولات نصب می‌شود و نشان‌ دهندهٔ کیفیت محصولات از نظر مصرف انرژی است. در این برچسب شاخص مصرف انرژی وسیله با حروف لاتین مشخص می‌شوند که هر حرف دارای رنگی مخصوص است. با استفاده از این برچسب می‌توان بازدهی وسایل گوناگون را مقایسه کرد. در این برچسب افزون بر رتبهٔ مصرف انرژی، نام محصول، نام کارخانه تولیدی، مدل محصول و لوگوی موسسه استاندارد دیده می‌شود. همچنین در برخی از برچسب‌ها ممکن است برخی از شاخص‌های مورد نظر مصرف‌کنندگان نیز نوشته شود. برچسب انرژی در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد.

برچسب کارایی ، همراهی و ایمنی لاستیک را نشان می دهد. همچنین نشان دهنده عملکرد تایرهایی است که به طور خاص برای استفاده در شرایط شدید برف و یخ طراحی شده اند. برچسب تایر امکان مقایسه لاستیک ها را فراهم می آورد و هدف آن استفاده از لاستیک های ایمن تر ، کارآمدتر و کم صدا را ترغیب می کند.

با این حال ، برچسب انرژی 5 معیار را نشان می دهد: حرف A در برچسب انرژی که با زمینهٔ سبز پررنگ نمایش می‌یابد، نشان‌دهندهٔ کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی وسیله و حرف G که با رنگ قرمز مشخص می‌شود نشانهٔ وسایل دارای بیشترین مصرف و کمترین کارایی است. در شاخص دوم که چسبندگی است، رده بندی از A تا F  میباشد. چسبندگی لاستیک از مهمترین عوامل در تولید این محصول میباشد. چسبندگی ارتباط مستقیمی با بهبود ترمزگیری نیز دارد. شاخص سوم میزان صدا یا نویز است که از تایر ایجاد میشود. معمولا مصرف کنندگان به این شاخص چندان اهمیتی نمیدهند. یک موج سیاه نشان دهنده ی کمترین صدا، دو موج صدا متوسط و سه موج صدا پر سروصدا است.

برچسب لاستیک یک مقدار (کلاس) برای پنج معیار زیر ارائه می دهد:

  • راندمان سوخت/شدت مقاومت غلتشی:

5 کلاس ازA  ( کارآمدترین ) تا  E(کم کارآمد). مصرف سوخت خودرو به عواملی مانند نوع موتور ، سرعت ، سطح جاده ، شرایط آب و هوایی و غیره بستگی دارد. مقاومت غلتشی تایرها حدود 20 درصد مصرف سوخت را تشکیل می دهد. مصرف سوخت کمتر به معنای کاهش هزینه سوخت و انتشار CO2 کمتر است.

  • چنگ زنی در جاده مرطوب:

5 کلاس از A (کوتاهترین فاصله ترمز) تا E (طولانی ترین فاصله ترمز). عملکرد چنگ زنی مرطوب یک تایر بسته به نوع خودرو ، شرایط آب و هوایی و الگوی آج و سایر عوامل می تواند متفاوت باشد. چنگ زنی خوب برای ایمنی خودرو و تایرها مهم است.

  • معیار صدا:

3 کلاس برای صداهای خارجی با مقدار اندازه گیری شده برdB (دسیبل). معیارصدا به معنی سر و صدای ترافیکی ناشی از تایر است. علاوه بر معیار صدا برحسب dB، پیکتوگرام سطح صدا A ، B یا C را نیز نشان می دهد.

توجه: ارتباط مستقیمی بین صداهای (خارج از خودرو) و (داخل خودرو) وجود ندارد.

  • چنگ زنی در بارش برف:

لاستیک های  با نماد برف مشخص شده اند مطابق با حداقل شاخص چسبندگی برف برای استفاده در شرایط شدید برف مناسب هستند. نماد برف را می توان در لاستیک های زمستانی و بسیاری از لاستیک های تمام فصل (مناسب برای استفاده در هر چهار فصل سال) یافت.

  • چنگ زنی در یخ:

لاستیک هایی با نماد یخ حداقل مقادیر شاخص چسبندگی یخ را برآورده می کنند و برای استفاده در شرایط بسیار برفی و یخی مناسب هستند.در حال حاضر نماد یخ را فقط می توان در برچسب های لاستیک خودروهای سواری یافت.لاستیک هایی با پیکتوگرام چنگ زنی در یخ به طور خاص برای سطح جاده پوشیده از یخ و برف طراحی شده اند. این لاستیک ها فقط باید در شرایط آب و هوایی بسیار شدید (دمای سرد) استفاده شوند. استفاده از لاستیک های دارای چسب برای یخ در شرایط آب و هوایی کمتر شدید (شرایط مرطوب یا دماهای گرمتر) می تواند منجر به عملکرد غیر مطلوب شود.

توجه داشته باشید که این دو مورد آخر بیشتر در لاستیک های خارجی و برای مناطقی که دارای زمستان های سخت هستند ،مشاهده می شود.

از ابتدای سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا استفاده از این برچسب را برای همه ی تولیدکنندگان تایر الزامی کرد. برای همه ی وسایل نقلیه سه شاخص در نظر گرفته شد. شاخص مصرف سوخت، میزان چسبندگی، میزان آلودگی صوتی. این طرح پیش بینی میکند که تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۲۰ درصد مصرف سوخت را کاهش میدهد. در شاخص اول یعنی مصرف سوخت رده ی D برای خودروهای سواری استفاده نمیشود. تفاوت بین امتیاز A  تا G بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است. به طوری که اگر کسی لاستیکی با امتیاز A  را خریداری کند ۷.۵ درصد مصرف سوخت خودرو خود را کاهش میدهد. یعنی بیش از ۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰۰ کیلومتر صرفه جویی میشود. موارد زیادی در مصرف سوخت تاثیر میگذارد که قبلا هم در مقاله ی مصرف سوخت در مورد آن صحبت کردیم.

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0