خطرات رانندگی با تایر‌های کم باد




چرا نباید با لاستیک های کم باد رانندگی کرد ؟

آیا تا به حال از خودروی خود پیاده شده و متوجه شده اید که یکی از لاستیک های شما باد کمتری نسبت به حالت عادی دارد؟ وقتی عجله دارید ، ممکن است وسوسه شوید که موضوع را نادیده بگیرید و به خود بگویید بعداً ! ممکن است به نظر چندان مهم نباشد ، اما در واقع رانندگی با لاستیک های کم باد می تواند مشکلات متعددی را برای وسیله نقلیه شما به همراه داشته باشد و برای شما و سایر رانندگان در جاده خطرناک باشد.

به گفته وزارت انرژی ایالات متحده ، اطمینان از اینکه لاستیک ها همیشه دارای باد مناسب باشند، می تواند مصرف سوخت را تا 3 درصد کاهش دهد ولی در صورتی که لاستیک ها کم باد شده باشند می توانند به ازای هر 1PSI افت فشار ، 0.2 مصرف سوخت را افزایش دهند. بنابراین به گفته وزارت انرژی ایالات متحده ، اطمینان از اینکه لاستیک ها همیشه دارای باد مناسب باشند، می تواند مصرف سوخت را تا 3 درصد کاهش دهد ولی در صورتی که لاستیک ها کم باد شده باشند می توانند به ازای هر 1PSI افت فشار ، 0.2 مصرف سوخت را افزایش دهند. بنابراین نه تنها رانندگی با لاستیک های پر باد ، بلکه رانندگی با لاستیک های کم باد نیز برای شما مناسب نخواهد بود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. 

یک مرکز تحقیقات در کانادا آزمایشی بر روی دو خودروی کراس اوور ، یکی با لاستیک ها با باد مناسب و دیگری با استیک های کم باد انجام داد ! در این آزمایش میانگین سرعت در طول دوره رانندگی 50 کیلومتر در ساعت بوده ، متوسط سرعتی که اکثر رانندگان در شهر رانندگی می کنند.  بین هر دو وسیله نقلیه ، تفاوتی در کیفیت سواری از طریق خطوط مستقیم وجود نداشت ، اما با گذر از پیچها ، داستان به سرعت تغییر کرد . خودرویی که لاستیک های آن کم باد شده است در حین مانورهای ساده رانندگی و در پیچ ، کنترل خود را از دست داد و خودرو با لاستیک های با باد مناسب به طور مطلوب به حرکت خود ادامه داد.

اشتباه در رانندگی با لاستیک های کم باد می تواند گرانتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

طبق تحقیقات انجام شده، درصد زیادی از رانندگان به راحتی می توانند در دام رانندگی با لاستیک های کم باد بیفتند. به طوری که اگر مسیرهای رانندگی آنها مستقیم بود و نیاز به مانورهای خاص نداشته باشند ، متوجه تغییرات ناگهانی در وسیله نقلیه ی خود نخواهند شد و می توان گفت اکثر مردم به سادگی متوجه پایین بودن فشار باد لاستیک خود نمی شوند . اما زمانی می تواند این مسئله خطرناک شود که راننده به طور غیرمنتظره و با رانندگی در هوای نامناسب یا جاده های لغزنده ، نتواند به اندازه کافی خودرو را کنترل کند و ممکن است تصادف و حتی بدتر ، صدمه جدی رخ دهد

اتفاقاتی که با وجود لاستیک های کم باد ممکن است رخ دهد، فقط در هنگام رانندگی احساس نمی شود بلکه بر روی خود لاستیک ها نیز احساس می شود . به طور مثال: یک لاستیک کارکرده که حدود 3000 مایل با آن رانندگی شده بود و با ترک و پارگی که در دیواره جانبی داشت ، نشان می دهد که این آسیب نتیجه رانندگی با لاستیک کم باد است . حتی اگر لاستیک های شما در حین بازرسی سریع بصری خوب به نظر برسند ، ممکن است تا 20 درصد زیر باد مطلوب باشند و خم شدن مداوم آن لاستیک می تواند بطور قابل توجهی باعث ترکیدن آن شود و توجه داشته باشید که حفظ فشار باد تایرها می تواند سالانه تقریباً دو هفته در مصرف سوخت شما صرفه جویی کند.

خطرات ناشی از باد کم لاستیک ها

خرابی کامل تایر : لاستیک های شما تماس اصلی را با جاده دارند و به گونه ای طراحی شده اند که فقط مقدار معینی از سطح لاستیک به جاده برخورد می کند.  وقتی لاستیک های شما کم باد هستند ، مقدار لاستیکی که با جاده تماس دارد بیشتر از آن چیزی است که باید باشد و این منجر به افزایش اصطکاک می شود و همینطور منجر به گرم شدن بیش از حد تایر می شود ، که می تواند باعث ساییدگی زودرس یا حتی ساییدگی کامل لاستیک شود.

خرابی پرهزینه خودرو : لاستیک های کم باد فشار بیشتری را به گوشه های سیستم تعلیق و شاسی خودرو وارد می کند و باعث تخریب اجزای حیاتی خودرو می شود . علاوه بر این ، خطوط ترمز ، چرخ ها ، ضربه گیرها ، گلگیرها و غیره نیز تحت فشار قرار می گیرند.  همه اینها برای رانندگان چه معنایی دارد؟ تعمیرات پرهزینه در آینده ای نزدیک.

مشکل در کنترل وسیله نقلیه : وقتی با لاستیک های کم باد رانندگی می کنید ، کنترل چندانی بر وسیله نقلیه خود نخواهید داشت . توانایی شما برای توقف ، انجام مانورهای اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از تصادف ، پیچاندن با خیال راحت و پیچ و خم راحت ، به طور قابل توجهی با مشکل روبرو می شوید و احتمال برخورد و تصادف را افزایش می دهید.

افزایش مصرف سوخت : رانندگی با لاستیک های کم باد می تواند مقاومت غلتشی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد ، که این امر مصرف سوخت شما را افزایش می دهد . چه کسی می خواهد بیش از حد در پمپ بنزین هزینه کند؟

علائم نشان دهنده ی باد کم لاستیک

TPMS : سیستم نظارت بر فشار تایر (TPMS) به شما هشدار می دهد که فشار تایر شما بسیار کم است . اگر چراغ هشدار TPMS روشن شود ، باید بدانید که باید فشار هر چهار تایر را بررسی کنید .

مصرف سوخت بالا : آیا بیشتر از حالت عادی در پمپ بنزین توقف می کنید؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم ، این ممکن است نتیجه لاستیک های کم باد باشد.

سر و صدای غیرمعمول: در هنگام رانندگی ممکن است ، صداهای مشخصی را بشنوید که این اغلب صدای یک لاستیک کم باد است که به سنگ فرش زیر ضربه می زند . بهتر است در جای امن پارک کنید و لاستیک های خود را بررسی نمایید.

کاهش فرمان پذیری : آیا وسیله نقلیه شما ضعیف عمل می کند؟ چه در جاده های پر پیچ و خم مشکل داشته باشید و چه میزان مانور کلی شما کاهش یابد ، ممکن است نشانه لاستیک های کم باد باشد.

مسافت توقف طولانی تر : اگر متوجه شدید که توقف کامل بیش از حد معمول طول می کشد ، ممکن است باد کم لاستیک مقصر باشد.  هنگامی که لاستیک ها کم باد هستند به خوبی نمی توانند خودرو را متوقف کنند.

به نکات زیر برای حفظ باد تایرها توجه کنید:

PSI توصیه شده را بیابید: باد تایرهای توصیه شده برای هر خودرو  را که توسط سازنده وسیله نقلیه اعلام شده و اصولاً بر روی یک برچسب روی درب سمت راننده یا در دفترچه راهنمای خودرو نوشته می شود، مشاهده کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید: هرگز از حداکثر PSI ذکر شده در کنار دیوار لاستیک خود استفاده نکنید به این دلیل که این حداکثر فشار برای تایر است ، نه فشار توصیه شده توسط سازنده.

باد تایرها را در زمان مناسب بررسی کنید: فشار باد لاستیک خود را هنگامی که لاستیکها سرد هستند مثلاً صبح یا چند ساعت پس از رانندگی چک کنید.

از فشار سنج قابل اعتماد برای اندازه گیری باد تایر استفاده کنید: هر وسیله ای را که برای سنجش باد تایرهای خود انتخاب می کنید ، از دقت آن اطمینان حاصل کنید .

در صورت لزوم تایرها را باد کنید: برای رسیدن به باد توصیه شده لاستیک ، فشار کافی را اضافه کنید.  اگر مقدار زیادی اضافه کردید ، کافی است ساقه فلزی را در مرکز سوپاپ فشار دهید تا هوا کمی آزاد شود.

لاستیک یدک خود را چک کنید: پس از بررسی و باد کردن هر چهار تایر خود ، همین کار را برای لاستیک یدکی و زاپاس خودروی خود انجام دهید تا مطمئن شوید که سالم است تا در صورت نیاز از آن استفاده شود.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0