وضعیت بازیافت لاستیک در ایران




بازیافت لاستیک

محیط زیست سالم یک ضرورت مطلق برای رفاه و سیاست همه دولت ها است. جامعه بشری با گسترش روز به روز جمعیت و توسعه و تحولات بزرگ در صنعت تولید با مشکلات زیست محیطی بسیاری مواجه شده است و میل انسان برای رفع نیازها، تعادل طبیعی محیط را به هم می زند. به همین دلیل امروزه بازیابی و استفاده بهینه از منابع خروجی و حفاظت از محیط زیست مورد توجه جدی قرار گرفته است.

رشد صنعت خودرو در جهان به دلیل شأن و منزلت، به موازات افزایش تولید لاستیک در جهان می باشد. یکی از بزرگترین و جدی ترین معضلاتی که در این صنعت وجود دارد پسماندهای صنعتی است. در سال های اخیر، حجم غیرقابل بازیافت پلیمرهایی مانند: لاستیک‌های زباله، پلاستیک‌ها در زباله‌های شهری به سرعت افزایش یافته است که لاستیک های فرسوده جزئی از این ضایعات میباشند. لاستیک خودرو پس از فرسودگی دفن میشود اما دور انداختن لاستیک‌ها کار اسانی نیست و دفع لاستیک های فرسوده یکی از چالش های بزرگ جهان می باشد، زیرا لاستیک‌های ضایعاتی حجم بالایی نسبت به وزن خود دارند و به دلیل تجزیه پذیری سخت و طولانی ای که دارند سالها طول میکشد تا کاملا تجزیه شوند و همچنین باعث آلودگی خاک نیز میشوند. از طرفی هم اگر بخواهیم این نوع پسماند را بسوزانیم آلودگی هوا و انتشار گازهای سمی را به همراه خواهیم داشت.

بازیافت لاستیک در ایران

 بازیافت لاستیک های زائد با آنچه در کشور ما انجام می شود کاملا متفاوت است. متاسفانه بازیافت لاستیک های داغی در کشور ما رشد مطلوبی ندارند. میلیون ها لاستیک دور ریخته می شود که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی جدی می شوند و در نتیجه مواد خطرناک هنگام تجزیه وارد محیط زیست می گردد. علیرغم پیشرفت‌های فناوری، روش‌های مدرن برای دفع لاستیک‌های فرسوده، بازیافت در ایران اغلب شامل سوزاندن آنها در کوره های سیمان یا تخریب تایرها در محل های دفن زباله می شود که این امر نشان دهنده عدم بازیافت پایدار این ماده ارزشمند است.

نقش اساسی بازیافت کاملا مشخص است و توسعه فرآیندهایی با راندمان بالا اولویت حیاتی برای بازار به حساب می آید و بررسی روش های فرآوری لاستیک از اهمیت بالایی برخودار است. همانطور که قبلا هم در مقاله ی بازیافت اشاره شد ، ما میتوانیم از لاستیک های بازیافتی در صنایع ساختمان سازی، آسفالت سازی، تولید چمن مصنوعی، ساخت ایزوگام و ... استفاده کنیم. لاستیک ها از مواد تجزیه ناپذیری مثل پلیمر تشکیل میشوند. در حال حاضر، میلیونها حلقه لاستیک در مکانهای مختلف جمع آوری میشود و بعد به طور غیر قانونی به حال خود رها می گردد. تجمع لاستیک ها اتفاق خطرناکیست چراکه موجب آتش سوزی نیز میشود.

بهبود فرآیند بازیافت یک امر مهم بوده و لازم است صنایع راه حل های موثری برای رفع این مشکلات بیابند. امروزه شرکت هایی در ایران مشغول به همین کارهستند. برخی از این شرکتها حتی به تولید دستگاه های بازیافت میپردازند. گفته میشود که سرمایه گذاری در بازیافت لاستیک نیز بسیار سودآور است. سالانه به تعداد یک سوم تعداد چرخ اتومبیل ها، تایر فرسوده ﺗﻮلید میشود. از طرفی دیگر اگر بدانیم به ازای تولید یک لاستیک کامیونی معادل ۲۲ گالن نفت مصرف میشود، بیشتر به لزوم بازیافت لاستیک پی میبریم پس ما میتوانیم با کمک سیستم بازیافت محیط زیستی سبزتر و سالم تر داشته باشیم.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0