آیا می توانیم بر روی لاستیک های بدون آج رانندگی کنیم؟




 لاستیک های بدون آج

به سادگی می توان گفت، لاستیک های بدون آج ایمن نیستند. آج لاستیک چیزی است که اکثر مردم آن را بدیهی می دانند. آنها ممکن است تصور کلی داشته باشند که الگوها و عمق های مختلف آج وجود دارد ، اما ممکن است درک کاملی از عملکرد آج تایر نداشته باشند. درک اهمیت آج تایر و الگوهای مختلف آج به افراد کمک می کند تا با خیال راحت رانندگی کنند. در ابتدا بگذارید، بگوییم چه لاستیکی بدون آج تلقی می شود. تایر هایی که همه ی آج آنها خورده شده باشد یا به اصطلاح تایر صاف باشد ، بدون آج محسوب می گردد. لاستیک تاثیر زیادی در میزان چسبندگی ماشین شما با جاده دارد ، پس چسبندگی بیشتر  کنترل بیشتری را نیز ایجاد می کند.

لاستیک های معمولی برخلاف لاستیک های اتومبیل رانی که اصلا آج ندارند ، دارای آج هستند. لاستیک های معمولی با آج طراحی شده اند تا خودرو را در شرایط مختلف جاده ای پایدار و ایمن نگه دارند. اتومبیل های مسابقه از لاستیک بدون آج استفاده می کنند ، زیرا لاستیک های صاف چسبندگی بهتری را در شرایط خشک ایجاد می کنند. در جاده های مرطوب نیاز به آج شیاردار حس می شود ، زیرا باید آب را از لاستیک ها خارج کنند و از لیزش تایر جلوگیری کنند.

 الگوهای آج لاستیک به گونه ای طراحی شده است که آب را جابجا می کنند تا تماس لاستیک و جاده حفظ شود. اگر فقط در جاده های خشک و مسطح رانندگی کنید ، رانندگی با یک لاستیک سطح صاف مانعی نخواهد داشت اما از آنجا که روزهای بارانی و برفی در اکثر مناطق کشور اجتناب ناپذیر است ، لاستیک های دارای آج بهترین گزینه برای رانندگی ایمن هستند. الگوهای آج همچنین به تایر اجازه می دهند تا هنگام رانندگی روی ماسه ، خاک یا گل چسبندگی بهتری به سطح زمین داشته باشند و در این شرایط ، عمق آج می تواند رانندگی ایمن تر ، فرمان پذیری بهتر و سواری راحت تر را به ارمغان بیاورد. رانندگی بر روی لاستیک های بدون آج ارزش خطر ندارد. سارا رابینسون کارشناس ایمنی شرکت میشلن و راننده خودرو مسابقه ای می گوید: اگر میزان آج زیادی ساییده شده باشد، خصوصا در آب و هوای مرطوب موجب هیدروپلنینگ می شود.

هیدروپلنینگ چیست ؟ هیدروپلنینگ یک اصطلاح است و برای زمانی است که تایر روی یک سطحی از آب حرکت می‌کند و تماس و چسبندگی خود را با سطح جاده از دست می‌دهد که نتیجه آن از کنترل خارج شدن خودرو می‌باشد .این اساسا به این معنی است که راننده کنترل خودروی خود را ندارد، تا زمانی که راننده دوباره به سطح جاده باز گردد. همه ما می دانیم رانندگی با تایرهای بدون آج غیرممکن دمی باد و از لحاظ ایمنی اصلا قابل قبول نیست در مسابقات ماشین سواری بر اثر چسبندگی بهتر تایرها از لاستیک های بدون آج استقاده میکنند که راحت تر و بهتر بر روی پیست اتومبیلرانی حرکت کنند ولی باید به یاد داشته باشیم که فقط برای این مسابقات و برای خودروهای مخصوص تعببیه شده اند. زیرا مدت زمان استفاده از آنان در این مسابقات بسیار کم است ولی برای استفاده در وسیله نقیله معمولی خیلی خطرناک هستند و اصلا جایز نیست.

وقتی برای مدت زیادی با لاستیک های قدیمی رانندگی می کنید، آج شروع به فرسودگی می کند. با این حال ، شما نباید اجازه دهید این عمق آج به حداقل سطح توصیه شده برسد. در غیر این صورت نمی توانید عملکرد خوبی از تایرها را در تماس با جاده انتظار داشته باشید. هنگامی که عمق آج به زیر سطح توصیه شده قرار بگیرد ممکن است متوجه شوید که وقتی ترمز میگرید اتومبیل درست متوقف نمی شود ، بنابراین در این حالت تعویض لاستیک های قدیمی توصیه می شود زیرا برای سلامتی و حفظ جان افراد بسیار مهم می باشد.

نظارت بر عمق آج لاستیک ها به اندازه داشتن الگوی صحیح آج برای شرایط خاص جاده بسیار مهم است. اگر از الگوی مناسب آج برای نیازهای خود مطمئن نیستید یا در مورد ایمنی عمق آج خود شک دارید ، بهتر است به دفترچه راهنمای تایر خود نگاه بیاندازید و از الگوی آن مطمئن باشید. در فصل بارندگی ، بررسی شیارهای لاستیک بسیار مهم است.

نکته نهایی این است که رانندگی با لاستیک های فرسوده و آج کم بسیار خطرناک است و ممکن است اتفاقات ناهنجاری را به بار بیاورد. برای مثال:

  • وقتی جاده ها خیس هستند ، لاستیک های فرسوده بر ترمز سریع و کارآمد خودرو تأثیر می گذارد.
  • لاستیک های فرسوده و کم آج نمی توانند در جاده های پوشیده از برف و یخبندان حرکت و جا به جایی از خود نشان بدهند.
  • لاستیک ها با آج کم عمق دارای حساسیت های بیشتری هستند و ترکیدن ناگهانی آن ها بیشتر ممکن است.
  • لاستیک های فرسوده بیشتر احتمال دارد فشار هوا را از دست بدهند که بر مصرف سوخت ، ترمز و فرمان خودرو تأثیر می گذارد. فشار کم نیز یکی از دلایل اصلی ترکیدگی لاستیک است و انفجار می تواند به طور بالقوه منجر به از دست دادن کنترل وسیله نقلیه شود.

شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا لاستیک ها هنوز در وضعیت خوبی هستند یا نشانه فرسوده شدن را از خود نمایان می کنند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه هایپرتایر با کسب اطلاعات و بررسی های تایرها در مورد لاستیک های خود بیشتر بدانید و از انجام قابلیت های آنان درک کافی داشته باشید. همچنین می توانید با کمک کارشناسان این مجموعه برای خرید لاستیک جدید و جایگزینی لاستیک های قدیمی خود اقدام کنید و بهترین و مناسب ترین تایرها با طرح الگوی آج مد نظر خود را تهیه نمایید. 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0