علت سفتی فرمان




دلایل سفت شدن فرمان خودرو

هر وسیله نقلیه دارای یک سیستم فرمان است که به راننده اجازه می دهد جهت حرکت را با استفاده از آن کنترل کند. اگر وسیله نقیله دارای سیستم فرمان با عملکردی مناسب نباشد، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. مهمتر از همه، سیستم فرمان نامناسب ممکن است سلامتی راننده و سایر افراد را ناامن کند.

یکی از رایج ترین مشکلات در سیستم فرمان، مواقعی است که چرخاندن و حرکت دادن فرمان در سرعت های کم، بسیار دشوار و سخت می شود و این نشانگر این است که در سیستم فرمان مشکللاتی بوجود آمده است و باید برای برطرف کردن آن بررسی های اولیه انجام شود. دلایل اصلی سفت بودن فرمان، عدم صحیح تعمیر و نگهداری، سرویس دیرهنگام و فرسودگی برخی از قطعات است. درک علل اصلی پیچاندن سخت فرمان بسیار مهم است و باید دلایل سفت شدن فرمان خودرو را دانست زیرا به شما کمک می کند علائم را زود تشخیص دهید و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و یا خودرو را به مرکز خدمات برسانید.

 در صورت سفت شدن فرمان ، برای بررسی و بهبود موقعیت بهتر است به موارد زیر عمل کنید:

  • از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن مطمئن شوید.

شایع ترین علت سفت شدن فرمان هنگام چرخش زمانی می باشد که روغن هیدرولیک کافی در مخزن وجود نداشته باشد. معمولاً اگر روغن از ناحیه شیلنگ نشتی داشته باشد این اتفاق می افتد. گاهی شلنگ دچار ترک خوردگی می شود یا به سادگی شل می شود و باعث نشت مایع می شود. از آنجا که این سیال برای فشار آوردن به سیستم و روغن کاری پمپ مورد نیاز است، پس بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی ممکن است در مواقع نشتی خودرو قابلیت رانندگی را داشته باشد اما اگر نشتی را برطرف نشود ، در نهایت باعث خرابی پمپ فرمان می شود که می تواند هزینه بیشتری را به همراه داشته باشد. با یک بررسی سریع می توان از  پر بودن روغن هیدرولیک مطمئن بود و با خیال راحت به رانندگی ادامه داد.

  • از سالم بودن تسمه هیدرولیک اطمینان حاصل کنید.

یکی از مهمترین دلایل سفتی فرمان ، آسیب دیدگی یا ترک خوردگی تسمه هیدرولیک است. هنگام رانندگی با وسیله نقلیه ، این تسمه دائماً مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین با گذشت زمان به سرعت از بین می رود. اگر تسمه ی ترک خورده تعویض نشود، ممکن است کاملا پاره شود و در این صورت دیگر نمی توان به رانندگی ادامه داد. پس بهتر است قبل از این که تسمه پاره شود آن را تعویض کنید.

  • از سلامت پمپ هیدرولیک فرمان و رسیدن روغن مناسب به آن مطمئن شوید.

پمپ هیدرولیک سیستم فرمان فشار مورد نیاز برای اینکه بتوان فرمان را به آرامی چرخاند ایجاد می کند. اگر این پمپ از کار بیافتد ، چرخاندن فرمان ، به ویژه در سرعتهای پایین ، بسیار دشوارتر خواهد شد. به طور معمول در این شرایط پمپ مانع حرکت کامل فرمان نمی شود اما چرخاندن فرمان و جهت گیری به نیروی بیشتری نیاز دارد و سخت می شود. به خاطر داشته باشید هرچه وسیله نقلیه سنگین تر باشد، چرخاندن فرمان سخت تر خواهد بود.

  • از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود. اینکه روغنِ مناسب وجود داشته باشد و کارکرد آن بیش از حد نباشد.

مانند سایر مایعات موجود در وسایل نقلیه، روغن هیدرولیک فرمان نیز با گذشت زمان غلیظ می شود. اگر روغن فرمان را مطابق با توصیه سازنده خودرو تعویض نشود در نهایت روغن کاری سیستم فرمان بسیار غلیظ می شود و مشکل ایجاد می کند. این امر باعث می شود که فرمان سفت شود و پیچیدن در سرعت های پایین دشوار شود. با یک بررسی سریع می توان از  تیره شدن و غلیظ بودن روغن هیدولیک فرمان اطمینان حاصل کرد و در صورت تیره بودن باید در اسرع وقت روغن را تعویض کرد.

در آخر اگر با وجود بررسی و چک کردن موارد فوق اگر باز هم فرمان سفت بود و احساس مشکل در سیستم فرمان کردید باید حتما خودرو و فرمان زیر نظر یک تکنسین بررسی شود.

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0