آیا خودروی شما برای زمستان آماده است؟




سرویس خودرو برای زمستان

همیشه در فصل سرما و زمستان درصد خرابی خودروها افزایش چشمگیری پیدا می کند. سعی کنید پیش از شروع فصل سرما و یخبندان تجهیزات فنی خودرو از قبیل : باتری ، موتور ، سیستم انتقال قدرت ، خطوط ترمز ، فیلترهای هوا و سیستم خنک کننده و گرم کننده را چک کنید و در صورت نیاز آنها را تعمیر یا تعویض کنید و مطمئن شوید همه چیز برای هوای زمستانی مناسب است. در اینجا یک لیست برای بررسی و نگهداری خودرو پیش از شروع این فصل ارائه شده است که با رعایت آنها احتمالی خرابی خودروتان را کاهش خواهید داد.

1- خودرو خود را سرویس کنید

اگر خودرو شما در حال تعمیر است ، سعی کنید پیش از زمستان تعمیر آن را به اتمام برسانید . سرما باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در خودرو می شود ، پس برای جلوگیری از نیمی از این مشکلات به طور منظم خودرو خود را چک و سرویس کنید .

2- روغن خودرو را تعویض کنید

برخی از ما در مورد تعمیر و نگهداری خودرو در زمستان به روغن فکر نمی کنیم. اما اگر هنوز این کار را نکرده اید ، الان زمان مناسبی برای تعویض روغن است . این کار از قطعات متحرک موتور محافظت اساسی می کند.

3- چک کردن باتری ماشین

باتری باید برای شما در الویت باشد . پیش از این گرمای تابستان باعث آسیب به آن می شد و حالا در زمستان با افزایش کارکرد و استفاده از بخاری ، چراغ ها ، دمنده و تحت فشار قرار گرفتن ممکن است آسیب جدی به آن وارد شود . اگر خودرو روشن نشد و باطری دچار مشکل شد می توانید با استفاده از کابل آن را به باتری یک خودرو دیگر متصل کنید ( باتری به باتری ) . همچنین به این نکته داشته باشید که در صورت عدم استفاده از باتری به تدریج و با گذشت زمان انرژی خود را از دست داده و خراب می شود .  


 

4- اطمینان از دید مناسب در هنگام رانندگی

اینکه بتوانید مسیر خود را به درستی مشاهده کنید و دید مناسبی داشته باشید ، همیشه یک اولویت اصلی است . اما این گزینه در زمستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شیشه های خودرو را تمیز نگه دارید و مطمئن شوید همه چراغ های شما کار می کنند. اگر چراغ های جلو یا چراغ های عقب شما کم نور یا زرد است ، لامپ ها را تعویض کرده و لنزهای خود را تمیز کنید. همچنین توصیه می شود در مناطقی که انتظار بارش برف و و یخبندان وجود دارد ، برف پاک کن های شیشه را با تیغه های زمستانی جایگزین کنید و در داخل مخزن شستشوی شیشه مایع ضد یخ بریزید.


 

5- لاستیک های خود را بررسی کنید

لاستیک های خود را مرتباً چک کنید ، اگر آج ها عمق کافی ندارند ، تایرهای جدید تهیه کنید. توجه داشته باشید حداقل عمق آج 32/3 میلی متر است. (در این مقاله می توانید مشاهده کنید که چگونه عمق آج تایرهای خود را بررسی کنید) . توصیه می شود عمق آج لاستیک در زمستان باید حداق 3 میلی متر باشد . بسته به محل زندگی خود بدانید که کدام نوع لاستیک برای شما بهتر است؟ دما تنها چیزی نیست که در زمستان کاهش پیدا می کند . برای هر افت 12 درجه ای فشار هوا (سانتی گراد) ، تخمین زده می شود که فشار تایر نیز 0.45 کیلوگرم کاهش می یابد . بنابراین باد لاستیک خود را مرتباً بررسی کنید (این کار یک سرمایه گذاری ارزان است)

6- ضدیخ خودرو را بررسی کنید

ضد یخ یکی از مهمترین مواد شیمیایی در زمستانی است که برای خودرو الزامی می باشد ، زیرا مایع موجود در سیستم خنک کننده موتور با ترکیبی از آب و ضد یخ تشکیل شده است.  بسته به مارک تجاری ، اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول موجود در ضد یخ مانع از یخ زدگی ، منبسط شدن و صدمه به موتور می شود.  از کیت تست ضد یخ استفاده کنید یا خودرو را برای سنجش ضد یخ نزد مکانیک ببرید.  سطح مخزن خنک کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید در سطح مناسب پر شده است. (درباره ضدیخ بیشتر بدانید)

7- انژکتورهای سوخت را تمیز کنید

سرد شدن هوا می تواند باعث مشکلات عملکردی مربوط به سیستم سوخت خودرو شود. استفاده از پاک کننده انژکتور سوخت باعث می شود تا برخی از مشکلات حل شود . پاک کننده را به مخزن بنزین اضافه کنید تا انژکتورها تمیز شوند ، این می تواند باعث بازگرداندن انرژی از دست رفته شود . آب موجود در سیستم سوخت می تواند در زمستان که دما پایین است ، یخ بزند و باعث به وجد مشکل شود . یک راه خوب برای جلوگیری از این مشکل انتخاب یک پاک کننده انژکتور سوخت است. این ماده به عنوان ضد یخ سیستم سوخت و از بین بردن آب از سیستم سوخت طراحی شده است.

8- کلاهک رادیاتور و ترموستات را بررسی کنید

درپوش رادیاتور نقشی اساسی در سیستم گرمایش و سرمایش شما دارد. درپوش رادیاتور شما ضد یخ را در خودرو شما در جایی که باید باشد نگه می دارد و همچنین کل سیستم خنک کننده را تحت فشار نگه می دارد که باعث افزایش نقطه جوش خنک کننده می شود. نشتی درپوش رادیاتور می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و اجازه نشت ضد یخ شود که هیچ یک از این موارد سناریو خوبی برای رانندگی در زمستان و هوا نیست. برای مشاهده علائم نشت مایعات ، به دقت در اطراف درپوش رادیاتور نگاهی بیندازید. برای ایمن بودن ، اگر درپوش رادیاتور خودرو چندین ساله است ، آن را با یک درپوش جدید جایگزین کنید..
یکی دیگر از اجزای ارزان ، در عین حال بسیار مهم سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو ، ترموستات است. اگر به درستی کار نکند ، ممکن است خودرو شما گرما نداشته باشد . به این دلیل که ترموستات ها ممکن است از کار بیفتند ، به خصوص اگر مایع خنک کننده به طور منظم تغییر نکند و خوردگی ایجاد نشده باشد. ترموستات را تغییر دهید و احتمال داشتن فضای داخلی گرم در تمام طول زمستان را بهبود ببخشید .

9- چک کردن لوله اگزوز

در زمستان هنگام بارش برف و به دلیل استفاده از شن ، ماسه و نمک ، ممکن است اگزوز شما از این زباله ها مسدود شده باشد و یا ممکن است به دلیل سرمای زیاد یخ بزند . اگر لوله ی اگزوز شما کمی مسدود شده باشد ، مونوکسیدکربن می تواند به طور بالقوه به داخل ماشین شما نشت کند و این می تواند خطرناک باشد . پس حتما و به طور مرتب لوله ی اگزوز را چک و تمیز کنید.

و در آخر سعی کنید یک بسته لوازم زمستانی در پشت ماشین خود قرار دهید ، مانند : چراغ قوه ، جعبه کمک های اولیه ، پتو ، یک کیسه شن ، یخ تراش ، زنجیر چرخ و ... که اگر زمانی در جاده گیر کردید بتوانید از آنها استفاده کنید .
 

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0