انواع سنسور های TPMS




انواع سنسور های TPMS

سیستم کنترل فشار باد تایرTMPS) ) یک سیستم الکترونیکی در وسیله نقلیه شما است که فشار هوای لاستیک شما را کنترل می کند و هنگام پایین آمدن خطرناک به شما هشدار می دهد.

در مقالات قبل شما را با این سیستم و نحوه ی کارکرد آن آشنا کردیم. امروز میخواهیم درمورد انواع این سیستم صحبت کنیم. هر وسیله ی نقلیه تولید شده از سال ۲۰۰۸ به بعد مجهز به سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک شده اند. این سیستم دارای حسگرهایی بوده که در صورت لزوم به راننده هشدار کم بادی یا پربادی لاستیک را میدهد. این سیستم بنا به نوع خودرو و شرکت تولید کننده ی آن میتواند متفاوت باشد. هشدار ها در برخی از ماشین ها به شکل علامت در برخی فقط به شکل پیام و در برخی به هر دو شکل نشان داده میشود.

حالا بپردازیم به انواع سنسور :

۱.مستقیم DIRECT TPMS

این سنسور یک نوار فلزی است که در داخل لاستیک تعبیه میشود.این سنسورها با باتری شارژ میشوند. وظیفه ی اصلی آن انتقال سیگنالها به واحد الکترونیکی خودرو یعنی ECU میباشد آن ها می تواند فشار دقیق در هر تایر را به دلیل سنسورهای جداگانه ای که مستقیماً در چهار تایر قرار گرفته اند ، اندازه گیری کند. این اتصال به ای سی یو است که سبب تشخیص کم بادی یا پربادی لاستیک میشود و برخلاف TPMS غیرمستقیم ، می تواند برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، نه تنها فشار تایر بلکه دمای داخل را نیز دارای مقدار دقیقی کند. به محض وجود چیزی نامنظم ، اطلاعات از طریق رایانه اتومبیل به راننده منتقل می شود.

از آنجا که TPMS مستقیم از رایانه یا ماشین جدا شده است ، می تواند با باتری یا با یک سیستم القایی الکترومغناطیسی برق تولید کند. علاوه بر حل عمر کوتاه باتری ، القایی به TPMS اجازه می دهد تا اطلاعات را سریعتر تولید کند و وزن سنسورها را کاهش می دهد. با توجه به این که سنسورها در خارج از خودرو قرار دارند ، آسیب پذیری بیشتری در برابر ضربه بزرگ ایجاد می شود و در صورتی که ضربه بسیار مهم باشد منجر به تغییر برنامه سنسور می شود. حالا نتیجه به چه شکل نمایان میشود؟! در پنل خودرو شما یه علامت به این شکل   وجود دارد. هر گاه این چراغ هشدارروشن شود یعنی اینکه باید به سراغ لاستیک ها بروید.عمر مفید TPMSها شش الی ده سال است. پس از این دوره باید سنسور قدیمی جایش را به سنسوری جدیدتر بدهد. 

۲.غیر مستقیم INDIRECT TPMS

این سنسور ها از سیستم ترمز ABS و ESC  برای اندازه گیری کم بادی لاستیک استفاده میکند و فشار تقریبی در لاستیک ها را ارزیابی می کند. این اصل بر این واقعیت استوار است که اگر لاستیکی صاف یا نشت داشته باشد ، قطر کلی آن کوچکتر خواهد شد و سرعت آن را در مقایسه با باد لاستیک های صحیح خودرو افزایش می دهد. از آنجا که آنها فشار را مستقیماً اندازه گیری نمی کنند بلکه آن را از طریق داده های دیگر تخمین می زنند ، این سیستم ها TPMS غیر مستقیم محسوب می شوند. توجه داشته باشید که آنها نمی توانند داده های دقیق را در زمان واقعی ارائه دهند و بر فشار یک تایر در مقایسه با تایر دیگر تکیه می کنند. لاستیک ها مدام در حال چرخش هستند. این سیستم به کمک سرعت چرخش لاستیک و نیروهایی که از بیرون به لاستیک وارد میشوند به تشخیص می پردازد. میتوان گفت که سنسور های مستقیم خیلی دقیق تر عمل میکنند.

  • چرا وسایل نقلیه TPMS دارند؟

برای کمک به رانندگان برای اهمیت ایمنی و نگهداری فشار باد تایرها ، کنگره قانون، TREAD (شیار) را تصویب کرد که بر اساس آن اکثر خودروهای ساخته شده پس از سال 2006 مجهز به TPMS هستند.

  • مزایای TPMS چیست؟

TPMS هنگامی که فشار باد لاستیک خودرو کم است یا در حال صاف شدن است به شما اطلاع می دهد. با کمک به حفظ فشار مناسب لاستیک ، TPMS می تواند ایمنی شما را در جاده ها با بهبود فرمان پذیری خودرو ، کاهش ساییدگی تایرها ، کاهش فاصله ترمز و بهبود مصرف سوخت افزایش دهد.

  • اگر شاخص هشدار دهنده روشن شود ، چه باید بکنیم؟

فشار هوا را در لاستیک های خود بررسی کنید و هر لاستیکی را که کم است (مطابق توصیه سازنده) باد کنید. وقتی تایر تحت فشار مناسب است، چراغ نشانگر باید خاموش شود. در صورت لزوم ، لاستیک را با تایر زاپاس خود تعویض کنید و برای تعمیر یا تعویض مورد نیاز به فروشگاه های معتبر سر بزنید. فروشگاه اینترنتی هایپرتایر  تهیه کرد و از تمامی خدمات نصب و بالانس این مجموعه برخوردار بود.

hypertire 

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0