الگوهای تعویض چرخشی تایر




الگوهای تعویض چرخشی تایر

جابجایی لاستیک خودرو و دلایل آن

چرخش لاستیک ها که با الگوهای خاص از جلو به عقب و یا از یک طرف به طرف دیگر تغییر مکان می دهد، یک عنصر مهم در نگهداری و ایمنی تایر است. در این مقاله به طور دقیق این عملکرد را برای افزایش طول عمر لاستیک ها بررسی می کنیم. جا بجایی چرخشی لاستیک به معنای تغییر دوره ای موقعیت هر یک از لاستیک ها در خودرو شما است. شما باید تایرهای خود را طبق توصیه ی بعضی از سازنده های مطرح لاستیک هر 8000 تا 10000 کیلومتر یا هر 10000 تا 12000 کیلومترجابجا کنید (این اعداد طبق مقالاتی که شرکت های بزرگ تولید کننده تایر همچون: میشلن ، بریجستون و ... منتشر کرده اند ، در اینجا درج شده است). برای بسیاری از ما، این به این معناست که وقتی روغن خودرو خود را تعویض می کنیم، چرخ ها را نیز در همان زمان جا بجا کنیم. اما با این حال بهتر است تایرهای خود را مرتب چک کنید تا در صورت نیاز آنها را جابجا کنید. چرخش مرتب لاستیک ها به غیر از جا به جایی به شما فرصت خوبی می دهد تا از نظر بصری آنها را نیز از نظر آسیب دیدگی های دیگرمانند: فشار باد تایر و عمق آج  آن بررسی کنید و یا در صورت مشاهده لرزش ، لاستیک را بالانس کنید. دلایل مختلفی وجود دارد که چرخش لاستیک یکی از عناصر مهم مراقبت از لاستیک شما است.

دلیل اول، با چرخش لاستیک ها، سایش به طور مساوی در هر چهار لاستیک پخش می شود و عمر آج آنها به حداکثر می رسد. دلیل این کار این است که هر موقعیت خاص در خودروی شما به تایر متفاوتی نیاز دارد. به عنوان مثال، تایرهای جلوی در خودروهای دیفرانسیل جلو front-wheel ، نسبت بیشتری از گشتاور و اصطکاک مورد نیاز برای چرخش و ترمز را می گیرند و می تواند منجر به سایش بیشتر یا غیرمنظم لاستیک شوند. چرخش لاستیک های جدید تا 8000 کیلومتر (5000 مایل) از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا آج لاستیک تازه بیشتر در معرض سایش قرار دارد.
دلیل دوم، حتی ساییدگی آج، عمق آج را بر روی لاستیک های شما یکنواخت نگه می دارد، که می تواند به حفظ چسبندگی و فرمانپذیری در هر چهار لاستیک کمک کند. این باعث بهبود عملکرد در پیچ و ترمز نیز می شود و در کل خودرو شما برای رانندگی ایمن تر می شود.

نحوه صحیح جا بجایی لاستیک خودرو

چرخش لاستیک مناسب برای خودرو شما به نوع استفاده ، دیفرانسیل جلو front-wheel یا دیفرانسیل عقب rear-wheel یا دو دیفرانسیل  four-wheel drive بودن خودرو، جهت دار یا غیر جهت دار بودن لاستیک و یا سایز آنها در جلو وعقب بستگی دارد.  بیایید نگاهی به الگوهای چرخش توصیه شده توسط استاندارد های صنعت تایر و انجمن تایر و رینگ بیاندازیم. به طور کلی برای خودروهای سواری چهار چرخ ، پنج مدل Rotation یا همان چرخش وجود دارد. از روی دو شکل زیر این مدلها را با هم بررسی میکنیم :

نحوه جابجایی و چرخش لاستیک های غیر جهت دار با سایز یکسان

 

 کراس عقب
برای خودروهایی که دو یفرانسیل 4-wheel ، یا دیفرانسیل عقب rear-wheel drive  هستند، الگوی کراس عقب توصیه می شود. لاستیک های عقب به محور جلو منتقل می شوند و در همان سمت خودرو نگه داشته می شوند در حالی که لاستیک های جلو به دو طرف محور عقب منتقل می شوند.
تعویض ضربدری لاستیک ( الگوی x شکل )
برای خودروهای دیفرانسیل جلو مانند: وانت ، سدان ها و ... توصیه می شود همه لاستیک ها به صورت مورب جا به جا شوند، به این معنی که لاستیک ها از یک محور به سمت دیگر انتقال پیدا می کنند.
کراس جلو
این متداول ترین الگو برای خودروهای دیفرانسیل جلو است. لاستیک های محور جلو، مستقیماً به عقب منتقل می شوند در حالی که لاستیک های عقب به صورت مورب به سمت مخالف محور جلو منتقل می شوند.

 

نحوه جابجایی و چرخش لاستیک های غیرجهت دار با سایز یکسان و تایر زاپاس

برای اینکه سایش آج بین همه لاستیک ها به طور یکسان باشد، از لاستیک زاپاس هم در جا به جایی تایرها به صورت دوره ای استفاده کنید. این کار به ویژه برای خودروهای دو دیفرانسیل بسیار ضروری است. چون حتی این کار به نظر جزئی و کوچک می تواند بر روی سیستم تعلیق خودرو شما فشار وارد کند که بسیار حیاتی است.

 

 

 کراس عقب (خودرو یک دیفرانسیل عقب یا 2 دیفرانسیل)
هر دو تایر محور عقب مستقیماً به سمت جلو جا به جا می شوند در حالی که لاستیک زاپاس در سمت راست محور عقب قرار می گیرد. تایر جلو راست به صورت مورب به سمت چپ محور عقب حرکت می کند در حالی که لاستیک جلو سمت چپ لاستیک زاپاس شما می شود.
کراس جلو (خودرو یک دیفرانسیل جلو)
لاستیک های عقب به صورت مورب به دو طرف مخالف در محور جلو منتقل می شوند در حالی که لاستیک جلوی سمت راست به لاستیک زاپاس جدید تبدیل می شود. تایر زاپاس در سمت راست محور عقب قرار گرفته در حالی که لاستیک سمت چپ در محور جلو مستقیماً به عقب و به سمت چپ منتقل می شود.

 

نحوه جابجایی و چرخش لاستیک های جهت دار

تعویض لاستیک کنار به کنار (برای تایرهای با عملکرد متفاوت در محورهای جلو و عقب)
دو تایر عقب با یکدیگر به سمت مخالف جا به جا می شوند در حالی که دو تایر جلو نیز همین کار را می کنند.
تعویض لاستیک جلو به عقب (برای تایرهای جهت دار)
تمام لاستیک ها از یک محور به محور دیگر منتقل می شوند اما در همان سمت خودرو باقی می مانند.  عنوان مثال، لاستیک جلو سمت چپ به سمت چپ محور عقب منتقل می شود در حالی که لاستیک عقب سمت چپ در سمت چپ محور جلو قرار می گیرد.

 


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0